Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Kunderna hittar tillbaka till Brothers – som vänt minus till plus

Publicerad: 1 juli 2021, 05:30

Brothers ökar sin jämförbara försäljning.

Foto: Pressbild

Kunderna hittar tillbaka till Brothers butiker. Under det senaste kvartalet så ökade den jämförbara försäljningen med 3,2 procent. Samtidigt förbättrades resultatet med 90 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Brothers

LÄS MER: Så har Brothers sytt ihop affären – vd:n talar ut om resultatlyftet 

Brothers omsatte 61 miljoner kronor under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret (mars-maj), vilket är två miljoner bättre än nettoomsättningen för samma period i fjol. 

Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med 3,2 procent. 

– Även om det tredje kvartalet också påverkades av covid-19, främst i form av minskade besöksflöden som en effekt av restriktioner för antalet besökare i butiker, tidig stängning av restauranger samt fortsatt hög smittspridning så ser vi en tydlig och markant ökning i antalet besökare under senare delen av kvartalet, säger Kristian Lustin, vd och koncernchef för ägaren RNB, i en kommentar. 

Han berättar att butikerna i Stockholmsregionen liksom de som drabbades först och hårdast av pandemin är de som nu återhämtar sig snabbast just nu. 

– Även om det är fortsatta skillnader mellan regionerna i landet är det nu många butiker som tangerar försäljningsnivåerna från 2019, säger Kristian Lustin. 

För tilläggas ska att även om nettoomsättningen är högre än motsvarande period i fjol så är de 61 miljoner kronorna betydligt lägre än en omsättning på 142 miljoner kronor mars-maj 2019. 

Det var under bolagets tredje kvartal förra året som pandemin bröt ut i Sverige vilket slog hårt mot försäljningen av mode samtidigt som Brothers befann sig i företagsrekonstruktion. 

Men som sagt var, kedjan återhämtar sig nu sakta men säkert. I juni ökade den jämförbara försäljningen med 20 procent jämfört med samma månad i fjol, berättar Kristian Lustin. 

– Brothers har en bra utveckling jämfört med sina konkurrenter under kvartalet. Från mars ökar Brothers sin marknadsandel varje månad. Brothers har även haft en mycket bra utveckling på ökad frekvens av återkommande kunder vilket tillsammans med de stadigt ökade konverteringsgraderna visar att erbjudandet uppskattas av slutkonsumenten, säger han. 

Rörelseresultatet på fem miljoner kronor är en klar förbättring mot en förlust på 85 miljoner kronor samma kvartal i fjol. 

– Brothers fortsätter att hålla i sina kostnader och har i kvartalet visat att de än en gång är snabbfotade, flexibla och agerar fort för att minska kostnader under de osäkra omständigheter som råder. Detta görs genom ändrade inköpsstrategier, konsolidering och effektivisering av processer samt ett starkt handelsmannaskap som genomsyrar bolaget, säger Kristian Lustin som gläds över det positiva resultatet vilket han menar visar på en stark uthållighet och en ljus framtid. 

I dag är kedjan den enda kvarvarande verksamheten kvar inom RNB. 31 mars slutfördes Procuritas köp av Polarn o Pyret. 

– Processen för att hitta en lämplig lösning för RNB och Brothers fortgår, säger Kristian Lustin. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Brothers

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News