Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Kriget bromsar H&M:s framfart: ”Vi följer utvecklingen noga”

Publicerad: 31 mars 2022, 06:29

Foto: Daniel Norman

H&M:s försäljning ökade med 18 procent under första kvartalet. Under inledningen av andra kvartalet drog stängda butiker ned tillväxten. ”Förutom effekterna kopplade till den pausade försäljningen i Ryssland, Belarus och Ukraina så ligger koncernens övriga planer fast”, säger vd Helena Helmersson.


Ämnen i artikeln:

H&MMode

H&M:s försäljning för första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2021/2022 ökade med 18 procent i lokala valutor, vilket var känt sedan tidigare. Nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 49 166 miljoner kronor. 

– Efter att ha avslutat förra året med en försäljning som var tillbaka på samma nivå som innan pandemin och med en stark finansiell ställning inledde vi det nya året med ökade satsningar för att skapa en ännu bättre grund för långsiktig tillväxt. Satsningarna handlar framförallt om att fortsätta utveckla kundupplevelsen genom att till exempel ytterligare bredda sortimentet och integrera försäljningskanalerna, fortsätta investera i infrastruktur som tech och varuförsörjningskedjan men också i förnybar energi och hållbara material, säger vd Helena Helmersson i en kommentar. 

LÄS MER: Tre experter om H&M:s nya varumärkessatsning: ”Gäller att vara den plattform där köpresan startar” 

Rörelseresultatet ökade till 458 miljoner. Under motsvarande kvartal föregående räkenskapsår gjorde koncernen en rörelseförlust på 1 128 miljoner. Bolaget uppger att väl mottagna kollektioner ledde till en ökad andel fullprisförsäljning och därmed lägre nedsättningskostnader. Men samtidigt påverkades försäljningen och resultatet negativt av pandemieffekter på flera av H&M:s marknader. 

– Trots det såg vi en återhämtning av försäljningen i fysisk butik jämfört med föregående år samtidigt som onlineförsäljningen fortsatt var bra. 

H&M har pausat all försäljning i Ryssland, Belarus och Ukraina, totalt rör det sig om 185 butiker plus e-handel i Ryssland. 

– Vi är djupt oroade över kriget i Ukraina och vi följer utvecklingen noga. Vi sluter upp bakom alla runt om i världen som vädjar om fred. Återigen måste vi vara flexibla och agera snabbt utifrån de ändrade förutsättningarna.

Under perioden 1-28 mars ökade nettoomsättningen med sex procent i lokala valutor. Exkluderas Ryssland, Belarus och Ukraina var tillväxten elva procent. 

– Förutom effekterna kopplade till den pausade försäljningen i Ryssland, Belarus och Ukraina så ligger koncernens övriga planer fast. Vi har en god flexibilitet som gör att vi kan agera snabbt utifrån ändrande förutsättningar i vår omvärld. 

LÄS MER: ”Gina Tricot och H&M är aktörer som jag inte tror kommer att ha en plats i stadskärnan” 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

H&MMode

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev