Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Kraftig tillväxt för Zalando – som gått in i sex nya länder

Publicerad: 5 augusti 2021, 05:49

Zalando redovisar betydligt högre tillväxt under andra kvartalet jämfört med samma period förra året.

Foto: David Peperkamp/Getty

Zalando fortsätter att accelerera. Under andra kvartalet steg den totala försäljningen på plattformen (GMV) med 40 procent och modejätten etablerade sig på sex nya europeiska marknader.


Ämnen i artikeln:

E-handelZalandoMode

Zalando slog rekord under första kvartalet och redovisade den högsta tillväxten sedan börsintroduktionen 2014. Omsättningsökningen landade på 47 procent och den GMV steg med 56 procent.

Det blev inget nytt rekord under andra kvartalet, men den starka tillväxten fortsätter. Omsättningen uppgick till 2,7 miljarder euro, en ökning med 34 procent, vilket är starkare än samma period förra året då ökningen var 27 procent. GMV steg med 40 procent till 3,8 miljarder euro att jämföra med 34 procent föregående år.

Det justerade rörelseresultatet uppgick till 184 miljoner euro jämfört med 212 miljoner samma period förra året.

– Det ökande engagemanget hos kunder och varumärken är ett starkt bevis på vår framgångsrika strategi – ännu starkare än vårt enastående ekonomiska resultat. Vi är särskilt glada över det strategiska partnerskapet med Sephora som ytterligare stärker vårt kosmetikerbjudande och expansionen av Zalando-plattformen till sex nya länder, säger David Schröder, CFO, i en kommentar.

Samarbetet med Sephora inleds på den tyska marknaden under fjärde kvartalet.

De nya marknader som Zalando klivit in på under kvartalet är Estland, Lettland, Litauen, Kroatien, Slovakien och Slovenien.

Zalando står fast vid den höjda prognosen för helåret och räknar med en GMV-tillväxt på mellan 31 och 36 procent samt ett justerat rörelseresultat på mellan 400 och 4775 miljoner euro.

LÄS MER: Zalando tar sin nya second hand-satsning till Sverige: ”Ett viktigt steg”

Andreas Dyrberg Skog

Redaktör

andreas.dyrberg-skog@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelZalandoMode

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News