torsdag28 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Kjell & Company fortsätter att växa i en orolig omvärld: ”Ett styrkebesked för vår unika modell”

Publicerad: 18 augusti 2022, 05:33

Andreas Rylander, vd och koncernchef för Kjell & Company.

Kjell & Companys försäljning steg med nästan 20 procent under det andra kvartalet. ”Vår e-handel fortsätter att gå starkt, likt koncernens övriga kanaler, trots en generellt minskad e-handelstillväxt på de nordiska marknaderna”, säger vd och koncernchef Anderas Rylander.

Ämnen i artikeln:

Kjell & Company

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Kjell & Company omsatte 613,7 miljoner kronor under det andra kvartalet, en tillväxt på 18,9 procent. Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med 10,2 procent. 

 – Vår e-handel fortsätter gå starkt och ökade under det andra kvartalet, likt koncernens övriga kanaler, trots en generellt minskad e-handelstillväxt på de nordiska marknaderna och starka jämförelsetal, säger Andreas Rylander i en kommentar och fortsätter:  

– Det första halvåret har varit ett styrkebesked för vår unika omnikanalsmodell och marknadsnisch mot tillbehör, vars behovsdrivna konsumtion skiljer sig från hemelektronikbranschen i stort. Den senaste perioden har återigen bevisat att vårt kurerade sortiment med relativt låga prispunkter och högklassiga service efterfrågas i såväl låg- som högkonjunktur. 

Andreas Rylander konstaterar vidare att Kjell & Company ser en fortsatt återhämtning för fysisk handel. 

– Förvår del ser vi genom den ökande rörelsen i samhället stark tillväxt inom flera produktkategorier som tappade under pandemin, samtidigt som kategorier som hemmakontor och nätverk som var vinnare under pandemin fortsatt går starkt. 

Rörelseresultatet låg i stort sett kvar på samma nivå som motsvarande period i fjol, 8,5 miljoner kronor mot 8,6 miljoner kronor andra kvartalet 2021. 

Däremot försämrade det justerade EBITA-resultatet, från 23,2 miljoner kronor till 12,8 miljoner kronor. 

– Vi fortsätter växa med lönsamhet och vi har medvetet valt att under det andra kvartalet fortsätta investera i kundmötet, utveckla centrala funktioner samt etablera nya service points för att ta vara på tillväxtmöjligheter. Ovanstående externa faktorer, kombinerat med fortsatta investeringar i framtida tillväxt, ledde till att lönsamheten i det andra kvartalet sjönk.

Andreas Rylander konstaterar i rapporten att Kjell & Company också påverkas av det rådande ekonomiska klimatet, påverkat av världsläget. 

– Framåt fortsätter vårt arbete med att investera i tillväxt, samtidigt som vi lägger stort fokus på att anpassa oss till marknadsförändringar och kostnadsläge genom nya affärsmöjligheter, leveransalternativ, prisjusteringar, effektivisering och ytterligare åtgärder för att fortsätta växa lönsamt.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev