Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Kjell & Companys egna varumärken går starkt i oroliga tider: ”Stärkt vår bruttomarginal”

Publicerad: 11 november 2022, 06:31

Kjell & Company växte med lönsamhet under det tredje kvartalet.

Foto: Sören Andersson

”Glädjande kan jag konstatera att vi under Q3 fortsatte att växa med lönsamhet.” Det konstaterar Kjell Groups vd och koncernchef Andreas Rylander efter ett kvartal där både omsättningen och rörelseresultatet förbättrats.

Ämnen i artikeln:

Kjell & Company

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Kjell Group, Kjell & Companys ägarbolag, omsatte 617 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en tillväxt med 4,7 procent. 

Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med 1,1 procent. 

– Vår snabbrörlighet i såväl organisation som sortiment innebär att vi snabbt kan anpassa oss efter kundens behov. Med de utmaningar som konsumenten nu ställs inför är vår relevans på marknaden som viktigast och trots ett osäkert makroläge under det tredje kvartalet har vi fortsatt att leverera en god balans mellan lönsamhet och tillväxt, säger Andreas Rylander i en kommentar. 

Han berättar vidare att Kjell & Company ser att sortimentet av egna varumärken, vilka har ett lägre snittpris men högre bruttomarginal, har gått starkt under kvartalet. 

– Mixförändringen från externa till egna varumärken har i kvartalet påverkat försäljningsutvecklingen genom lägre snittköp, men har samtidigt stärkt vår bruttomarginal. 

Kjell Group redovisar ett rörelseresultat på 36,4 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 22,7 miljoner kronor tredje kvartalet 2021. 

– Framåt fortsätter vi nu att anpassa vårt sortiment och våra priser samt att effektivisera och investera där vi ser potential. Det är än så länge svårt att sia om hur julhandeln kommer att se ut i år, och på den breda marknaden råder stor osäkerhet. Vi går dock in i årets sista kvartal med ett stort självförtroende och en förmåga att anpassa oss efter kundens föränderliga behov, säger Andreas Rylander. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev