Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Kjell & Company fortsätter att växa i en orolig omvärld: ”Ett styrkebesked för vår unika modell”

Publicerad: 18 augusti 2022, 05:33

Andreas Rylander, vd och koncernchef för Kjell & Company.

Kjell & Companys försäljning steg med nästan 20 procent under det andra kvartalet. ”Vår e-handel fortsätter att gå starkt, likt koncernens övriga kanaler, trots en generellt minskad e-handelstillväxt på de nordiska marknaderna”, säger vd och koncernchef Anderas Rylander.


Ämnen i artikeln:

Kjell & Company

Kjell & Company omsatte 613,7 miljoner kronor under det andra kvartalet, en tillväxt på 18,9 procent. Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med 10,2 procent. 

 – Vår e-handel fortsätter gå starkt och ökade under det andra kvartalet, likt koncernens övriga kanaler, trots en generellt minskad e-handelstillväxt på de nordiska marknaderna och starka jämförelsetal, säger Andreas Rylander i en kommentar och fortsätter:  

– Det första halvåret har varit ett styrkebesked för vår unika omnikanalsmodell och marknadsnisch mot tillbehör, vars behovsdrivna konsumtion skiljer sig från hemelektronikbranschen i stort. Den senaste perioden har återigen bevisat att vårt kurerade sortiment med relativt låga prispunkter och högklassiga service efterfrågas i såväl låg- som högkonjunktur. 

Andreas Rylander konstaterar vidare att Kjell & Company ser en fortsatt återhämtning för fysisk handel. 

– Förvår del ser vi genom den ökande rörelsen i samhället stark tillväxt inom flera produktkategorier som tappade under pandemin, samtidigt som kategorier som hemmakontor och nätverk som var vinnare under pandemin fortsatt går starkt. 

Rörelseresultatet låg i stort sett kvar på samma nivå som motsvarande period i fjol, 8,5 miljoner kronor mot 8,6 miljoner kronor andra kvartalet 2021. 

Däremot försämrade det justerade EBITA-resultatet, från 23,2 miljoner kronor till 12,8 miljoner kronor. 

– Vi fortsätter växa med lönsamhet och vi har medvetet valt att under det andra kvartalet fortsätta investera i kundmötet, utveckla centrala funktioner samt etablera nya service points för att ta vara på tillväxtmöjligheter. Ovanstående externa faktorer, kombinerat med fortsatta investeringar i framtida tillväxt, ledde till att lönsamheten i det andra kvartalet sjönk.

Andreas Rylander konstaterar i rapporten att Kjell & Company också påverkas av det rådande ekonomiska klimatet, påverkat av världsläget. 

– Framåt fortsätter vårt arbete med att investera i tillväxt, samtidigt som vi lägger stort fokus på att anpassa oss till marknadsförändringar och kostnadsläge genom nya affärsmöjligheter, leveransalternativ, prisjusteringar, effektivisering och ytterligare åtgärder för att fortsätta växa lönsamt.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Kjell & Company

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev