Finansiella rapporter
Kämpigt kvartal för Clas Ohlson: ”Föll inte ut i linje med våra förväntningar”
Publicerad: 7 september 2022, 05:48
Foto: Johan Nilsson/TT
Clas Ohlson fick en tuffare start på det nya räkenskapsåret. Försäljningen sjönk och resultatet försämrades avsevärt.
– Efter ett historiskt starkt år 2021/22 kan jag konstatera att våra satsningar under första kvartalet 2022/23 inte föll ut i linje med våra förväntningar, säger vd och koncernchef Kristofer Tonström i en kommentar.
Clas Ohlson omsatte 2 044 miljoner kronor under det första kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår, maj-juli. Ett tapp med en procent jämfört med samma period i fjol, organiskt var tappet tre procent.
– Vi hade rustat för en tidig och stark sommarsäsong som kom igång senare än planerat och som utvecklades svagare än föregående år, fortsätter Kristofer Tonström.
Online ökade emellertid försäljningen med sex procent till en omsättning på 232 miljoner kronor.
– Vi fortsätter också att utveckla vår tillgänglighet och öppnade i maj upp för snabba e-handelsleveranser i norra Norge. Efter ombyggnationen av butiken i Tromsö har vi totalt nio butiker som fungerar som e-handelslager.
Vid periodens slut var antalet butiker 225, vilket är tre färre än vid samma tidpunkt 2021.
– Under kvartalet stängde vi fyra butiker i Finland och har nu ett mer optimerat butiksnät för vår framtida tillväxtresa.
Kristofer Tonström, vd och koncernchef för Clas Ohlson. Foto: Pressbild
Clas Ohlson redovisar en rörelseförlust på 16 miljoner kronor.
– Exklusive engångskostnader för stängningen av Storbritannien redovisar vi i första kvartalet ett rörelseresultat om 19 miljoner kronor, säger Kristofer Tonström.
Det är ändå en rejäl försämring mot första kvartaket räkenskapsåret 2021/22 då Clas Ohlson redovisade ett rörelseresultat på 147 miljoner kronor.
En försämrad bruttomarginal belastade resultatet negativt.
– Den försämrade bruttomarginalen i kvartalet har framför allt påverkats av tre större faktorer. Till att börja med har de ökade varuförsörjningskostnaderna nu fått större genomslag. En faktor som påverkar i positiv riktning är våra utpriser, där vi lyckats kompensera för stora delar av de ökade anskaffningskostnaderna. Den tredje faktorn var det svagare marknadsklimatet som medförde att vi prioriterade prissänkningar på många sommarprodukter, förklarar Kristofer Tonström.
I augusti, efter kvartalets slut, ökade Clas Ohlson försäljningen med sju procent till en omsättning på 758 miljoner kronor, organiskt växte bolaget med två procent. Online var tillväxten hela 42 procent.