Finansiella rapporter
Kallt väder i april och stängda butiker fick Plantagens försäljning att backa
Publicerad: 16 juli 2021, 05:34
Det kalla vädret under våren gjorde att Plantagen tappade försäljning. Samtidigt ökade rörelseresultatet tack vare lägre kostnader och en ökad effektivitet.
Plantagen hade en nettoomsättning på 2 346 miljoner norska kronor under andra kvartalet, vilket är en minskning med tre procent från föregående år.
”April var kallare än normalt vilket ledde till att säsongen startade sent”, skriver ägaren Ratos i sin delårsrapport.
Stängda butiker i Norge påverkade dessutom försäljningen negativt med cirka 80 miljoner norska kronor.
”Försäljningen i maj och juni nådde dock all-time-high samtidigt som de tidigare upp till 38 stängda butikerna i Norge öppnades”, skriver Ratos.
Rörelseresultatet för perioden låg på 893 miljoner norska kronor, vilket är en ökning med 68 miljoner från föregående år. Koncernen förklarar det förbättrade resultatet med lägre kostnader, högre effektivitet inom bland annat logistik och en förbättrad produktmix.
Ratos skriver att de på grund av begränsad leveranskapacitet från Asien har tidigarelagt leveranser för att säkerställa tillgång inför skolstarten och julsäsongen.