Finansiella rapporter
Ingen stark julhandel för Kjell & Company: ”Inte samma behovsstyrda konsumtion”
Publicerad: 16 februari 2023, 06:38
Foto: Sören Andersson
Kjell & Company tappade försäljning under julhandeln. ”Q4 är den period där vi presterar mest likt övriga hemelektronikmarknaden”, säger vd och koncernchef Andreas Rylander.
Kjell & Company omsatte 762 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, ett tapp på 6,9 procent. Mätt på jämförbara enheter sjönk försäljningen med 10,6 procent.
– Eftersom den traditionsenliga försäljningsökningen under kvartalet till stor del består av julklappar, och därmed inte samma behovsstyrda konsumtion som under resten av året, är Q4 den period där vi presterar mest likt övriga hemelektronikmarknaden, säger Andreas Rylander i en kommentar.
Där upplevde Kjell & Company att konsumenterna var mer återhållsamma och såg därmed en minskad försäljning.
– Däremot lyckas vi bibehålla bruttomarginalen i linje med föregående år, och fått ytterligare bevis på styrkan i våra egna varumärken där vi under kvartalet sett fortsatt tillväxt. Höga priser på frakt från Asien i kombination med en svag svensk valuta hindrar oss från att stärka bruttomarginalen ytterligare, fortsätter Andreas Rylander.
Rörelseresultatet försämrades med 33,4 miljoner kronor jämfört med samma period ett år tidigare och landade på 52,5 miljoner kronor.
– För vår del har den stigande inflationen varit som mest framträdande inom frakt- och lokalkostnader, drivet av ökande bränslepriser som energipriser. Utöver det fortsätter vi att investera i framtida tillväxt genom expansion och marknadsföring. Vi jobbar kontinuerligt med såväl effektiviseringar som priskompensation för att skydda EBITA-marginalen, säger Andreas Rylander.
Helåret 2022 omsatte kedjan 2 607 miljoner kronor, en tillväxt med 8,8 procent om man jämför med 2021. Rörelseresultatet landar på 117,2 miljoner kronor (140 miljoner kronor).
– Under ett år som präglats av såväl geopolitisk som ekonomisk osäkerhet fortsatte Kjell & Company att växa med lönsamhet. Vår nisch präglas normalt av en mer behovsstyrd konsumtion som innebär att vår modell är mindre konjunkturkänslig över längre perioder.