Finansiella rapporter
Influencer-plattformen ökar försäljningen: ”Investering i en förstärkt organisation”
Publicerad: 23 februari 2023, 12:41
Foto: Skärmavbild/Instagram @hubso_com
Hubso Group, som tillhandahåller varumärken som LXA och A-DSGN, redovisar en ökad försäljning och negativ lönsamhet för helåret 2022.
LÄS OCKSÅ: Därför kan hyvlingen bli en katastrof för H&M: ”Kan bli miljontals Tiktok-inlägg – på en halv dag”
Hubso Group, som bland andra Linn Ahlborg, Alice Stenlöf, Sanne Alexandra och Emelie Lindmark säljer sina varumärken igenom, redovisar ett blandat resultat för 2022.
Bolaget är en plattform som erbjuder strategi och infrastruktur för produktions- och e-handelslösningar främst riktade till influencers varumärkessatsningar.
Under året uppgick bolagets försäljning till 41,2 miljoner kronor, att jämföra med 36,8 miljoner kronor 2021.
– 2022 blev en bekräftelse på att vårt förändringsarbete börjar ge resultat, och vi går trots alla turbulenta och negativa omvärldsfaktorer och geopolitiska utmaningar in stärkta i 2023. Med ökad försäljning, förbättrade marginaler, och ett fortsatt fokus på stark men hållbar tillväxt, skriver vd Johanna Linnros i samband med rapporten.
Förbättringen i bruttovinstmarginalen landade på 4 procentenheter och uppgick till 33 procent.
I lönsamheten redovisas dock negativa tal. Rörelseresultatet för helåret mätt i ebitda uppgick till en förlust på -5,8 miljoner kronor, att jämföra med -2 miljoner kronor 2021.
Den nära tredubblingen av förlusten förklaras genom ökade energipriser i spåren av kriget och satsningar på att stärka varumärket.
– Kriget i Ukraina lämnar ingen känslomässigt oberörd och bidrar även med logistiska utmaningar och kraftig kostnadsinflation. Under årets sista kvartal toppades detta av ökade energikostnader, samt den fulla effekten av våra investering i en förstärkt organisation, vilket är orsaken till den negativa lönsamhet som redovisas i kvartalet samt för helåret, skriver Johanna Linnros i sitt vd-ord.
LÄS OCKSÅ: Oenighet efter fackliga förhandlingar när Ica Sverige ska minska personalstyrkan