fredag9 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Icas rörelsemarginal på ny bottennivå: ”Prissänkningarna påverkar resultatet”

Publicerad: 26 april 2023, 05:59

”Den höga inflationstakten sätter en mycket stor press på våra kunder och hela marknaden” säger Nina Jönsson, vd.

Foto: Pressbild

Ica fortsätter att tappa volym och marknadsandelar till konkurrenterna, samtidigt som sänkta matpriser urholkar resultatet. Ica Sveriges rörelsemarginal är den lägsta sedan finanskrisen 2009, konstaterar vd Nina Jönsson.

Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeNina JönssonDagligvaror

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Icas försäljningstillväxt fortsätter att ligga långt under index. Första kvartalet är tillväxten 5,9 procent medan index är 9,2 procent. Försäljningstillväxten är starkast hos Ica Supermarket (421 butiker) och svagast hos Ica Nära (630 butiker).

”Det är tydligt att den utmanande volymutvecklingen nu slår igenom i butikernas lönsamhet” skriver Ica Gruppen i delårsrapporten. Lägre vinster i Ica-butikerna innebär samtidigt att vinstdelningen till koncernen blir lägre än förra året.

LÄS OCKSÅ: Axfood utklassar marknaden – så mycket växer koncepten: ”Hög kundtillströmning"

Rörelseresultatet i Ica Sverige backar 19,7 procent jämfört med samma period 2022. Ica Sveriges ökade nettoomsättning var helt prisdriven.

– De lägre volymerna tillsammans med de prissänkningar vi genomfört, påverkar resultatutvecklingen och den negativa marginaltrenden för både Ica Gruppen och Ica Sverige fortsatte, säger Nina Jönsson i en kommentar.

Ica Sveriges rörelsemarginal på 2,7 procent är den lägsta sedan 2009. Motsvarande kvartal 2022 var rörelsemarginalen 3,7 procent.

Nu gäller det att lyfta blicken, menar Nina Jönsson i sitt vd-ord:

– Vårt fokus på prisvärde, kundlojalitet och kostnadseffektivitet är avgörande, men i det tuffa läge vi nu befinner oss i är det viktigt att också kunna lyfta blicken, inte bara vara här och nu.

Marknadsledaren Ica tänker hjälpa kunderna att kunna göra hållbara val med en betydligt tunnare plånbok.

– Både genom att skapa relevanta erbjudanden och guida dem i rätt riktning. Genom långsiktiga samarbeten kan vi också arbeta för att stärka erbjudandet och lyfta mervärdena med svensk och lokal produktion – en del i vad vi ser som vårt breda samhällsansvar, säger Nina Jönsson, som lovar att det under 2023 kommer fler initiativ och nya målsättningar.

– Där vi än tydligare positionerar oss för att stödja våra kunder i en händelserik och utmanande tid.

LÄS OCKSÅ: Nya siffror – här är kundernas tydliga dom i priskriget: ”Superstark tillväxt”

Ica Gruppen i siffror

Avser Ica Gruppen, första kvartalet 2023 (första kvartalet 2022), belopp i miljoner kronor.

Nettoomsättning: 34 605 (31 600)

Rörelseresultat: 1 338 (1 305)

Rörelsemaginal: 3,7 (4,1)

Nettoskuld: 3,3 (0,5)

LÄS OCKSÅ: Nu kan du nominera till Handelns Mäktigaste 2023 – så är du med och påverkar

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev