torsdag28 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Ica tappar till marknaden – men ser positiv volymtrend

Publicerad: 17 augusti 2023, 05:53

Nina Jönsson, vd på Ica Gruppen.

Foto: Rebecka Rynefelt

Ica fortsatte att tappa marknadsandelar i andra kvartalet och butikerna fick dra ner på vinstdelningen. Men enligt koncern-vd:n Nina Jönsson syns en försiktigt positiv volymtrend.

Ämnen i artikeln:

Ica GruppenIca SverigeNina JönssonDagligvaror

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Ica-butikernas försäljning i det andra kvartalet sjönk återigen under Dagligvaruindex med 6,5 procent mot 8,7 procent för branschen som helhet.

"Utvecklingen förklaras främst av ökat antal kundbesök i alla butiksformat. Fortsatt hög inflation innebar att även snittköpen ökade, men det motverkades av en förhållandevis kraftig minskning av antal poster per kundbesök. I slutet av perioden var utvecklingen av antal poster per kundbesök dock svagt positiv", skriver bolaget i sin kvartalsrapport.

LÄS OCKSÅ: Footways vd om rekonstruktionen – och livet efter

Försäljningsökningen var helt prisdriven, uppger bolaget vidare.

Ica har nu rapporterat om lägre kvartalsvis tillväxttakt än marknaden under fem kvartal i rad.

Bland profilerna återtar Ica Maxi platsen som tillväxtdrivare med en jämförbar försäljningsökning på 8,3 procent mot andra kvartalet 2022.

Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster i Ica Sverige försämrades med 7,6 procent eller 76 miljoner kronor till drygt 927 miljoner kronor jämfört med samma period förra året.

"Priseffekterna var fortsatt positiva men påverkades negativt av högre kampanjtryck och prisinvesteringar. Den fortsatt höga, om än sjunkande inflationen, gav negativa volymeffekter även i detta kvartal men i lägre grad än tidigare i år. Logistikkostnaderna ökade i absoluta tal men minskade som andel av försäljningen. Sammantaget var såväl bruttovinst och bruttomarginal lägre än föregående år", skriver Ica.

Även rörelsemarginalen sjönk från 4 procent under andra kvartalet i fjol till 3,5 under april-juni.

Lönsamheten i butikerna påverkas av hög inflation och ökade volymtapp, skriver bolaget. Vinstdelningen i kvartalet blev lägre än under samma period i fjol, totalt sett delade butikerna ut 67 miljoner kronor mindre.

– Lägre inflationstakt och fortsatt fokus på pris har präglat marknadsutvecklingen i kvartalet. Vi har arbetat vidare med våra prisinitiativ och ser en förbättrad volymtrend i koncernens dagligvaruverksamheter, säger koncern-vd Nina Jönsson i en kommentar.

Onlineförsäljningen sjönk med 10,1 procent och summerades till strax över en miljard kronor. Det kan jämföras med branschindex som skrevs till -2,5 procent under samma period. E-handelns andel av Icas totalförsäljning föll dessutom tillbaka till 2,8 procent.

Åtta butiker öppnades och sju stängde under kvartalet.

För sexmånadersperioden januari-juni skrivs Ica-butikernas försäljningstillväxt till 5,9 procent, att jämföra med Dagligvaruindex för perioden som skrevs till 8,9 procent.

Koncernbolaget Ica Gruppen redovisade en ökad omsättning och ett ökat rörelseresultat i andra kvartalet, främst drivet av en "kraftig resultatökning" i Rimi Baltic och Apotek Hjärtat. Rörelsemarginal backar dock marginellt till 4,3 procent.

LÄS OCKSÅ: Handelns stålbad: Expertvarningen – ”Vi står inför en finansieringskris”

Ica i siffror

Avser Ica Sverige, andra kvartalet 2023 (andra kvartalet 2022), belopp i miljoner kronor.

Nettoomsättning: 26 666 (24 936)

Rörelseresultat (ebitda): 1 115 (1 190)

Rörelsemarginal (%): 3,5 (4,0)

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev