Finansiella rapporter
Ica tappar marknadsandelar – lägre tillväxt än branschen: ”Exceptionellt”
Publicerad: 8 februari 2023, 06:34
Icas Gruppens nya vd Nina Jönsson.
Foto: Rebecka Rynefelt
Ica-butikernas försäljning tappade till branschindex under 2022. Maxi-butikernas tillväxt var sämst bland profilerna. "Vi lämnar ett år som varit exceptionellt turbulent", säger vd Nina Jönsson.
Ica Gruppens nettoomsättning steg med 6,5 procent på koncernnivå under 2022, till sammanlagt drygt 136,2 miljarder kronor.
Rörelseresultatet stärktes med närmare 10 procent till 6,5 miljarder kronor, enligt bolaget drivet av inflationen. Det gör i sin tur att rörelsemarginalen för 2022 försvagas till 4,3 procent, en försämring om 0,3 procentenheter mot 2021.
– Vi lämnar ett år som varit exceptionellt turbulent. Från förhoppningar när pandemin klingade av till ett förödande krig i vårt närområde som fått drastiska följdverkningar på hela ekonomin, Ica Gruppen och våra kunder, säger vd Nina Jönsson i en kommentar.
LÄS OCKSÅ: Nina Jönssons raka besked – om Icas kris: ”Vi analyserar allt som vi spenderar pengar på”
Ica-butikerna sammanlagda nettoomsättning skrivs till drygt 97,2 miljarder kronor under 2022. Tillväxten motsvarar 5,4 procent mot 2021, en takt som ligger bakom branschens riktmärke, Dagligvaruindex, som under 2022 skrevs till 5,7 procent.
Rörelseresultatet sjönk med 12 procent i det fjärde kvartalet och rörelsemarginalen skrivs till 3,1 procent mot 3,7 procent fjärde kvartalet 2021.
– Vi hade ett lägre resultat och marginaler än förra året i Ica Sverige och därtill kommer att vinstdelningen från Ica-butikerna är lägre givet att butiksresultaten nu sjunker jämfört med 2021, säger Nina Jönsson.
Samtliga Ica-format presterar en tillväxt under branschindex 2022. Maxi växte minst procentuellt räknat med 2,5 procent på jämförbara enheter medan Ica Nära växte mest med 4,1 procent.
I det fjärde kvartalet tappade Ica-butikerna ännu mer i förhållande till dagligvaruindex.
Vd:n skriver i bokslutskomunnikén att volymutvecklingen är "kraftigt negativ" för Ica Sverige och att man nu tappar marknadsandelar.
Icas butiksbestånd uppgick till 1 267 enheter den 31 december 2022, på samma nivå som under 2021.
Apotek Hjärtats nettoomsättningstillväxt blev 9,2 procent under 2022.
– Apotek Hjärtat fortsätter att ta marknadsandelar och vår marknadsledande position på apoteksmarknaden har ytterligare stärkts. Kostnadsökningar innebär dock att resultatutvecklingen inte riktigt hänger med ännu. Intrimning av vårt nya onlinelager pågår och det kommer att leda till ökad effektivitet i vår onlineaffär, vilket vi redan nu kan se. Onlinekanalen är allt viktigare och har under 2022 fortsatt att växa trots höga jämförelsetal, säger Nina Jönsson.