Finansiella rapporter
Ica tappade till index – här är platserna där butikerna hade svagare utveckling
Publicerad: 9 februari 2022, 07:20
Ica Gruppens vd Per Strömberg tvingades redovisa lägre tillväxttakt än index 2021. Men räknat i kronor växte Ica-butikerna betydligt mer än tvåan Axfood.
Foto: Pontus Edman
Ica-butikernas försäljning steg mindre än index förra året. Men i kronor växte Ica bland annat betydligt mer än Axfood. Här kan du se siffrorna för branschens två största aktörer.
Ämnen i artikeln:
Ica GruppenIca Gruppen presenterade redan 11 januari Ica-butikernas försäljning för 2021 och den ökade med en procent jämfört med 2020.
Marknaden växte med 1,3 procent enligt Svensk Dagligvaruhandel.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.
– Butiker i storstadsområden och med hög onlineandel hade extra svårt att möta de höga jämförelsetalen från i fjol. Butiker i bostadsnära lägen i storstadsområden har också upplevt svagare tillväxt i takt med att pandemin klingar av, säger vd Per Strömberg i bokslutskommunikén.
Det fanns två vinnare bland de fyra Ica-profilerna förra året.
Ica Maxi växte med 1,8 procent totalt och Ica Nära hade högst jämförbar ökning: 2,2 procent.
Svensk Dagligvaruhandels index visar att e-handelsförsäljningen ökade med 24 procent 2021 medan Ica-butikerna fick nöja sig med 22 procent.
Ica-butikerna mötte dock högre jämförelsetal och sedan 2019 har deras digitala försäljning lyft med 165 procent.
Hur mycket e-handeln omsatte framgår inte av bokslutskommunikén.
Ica öppnade sju butiker och stängde sex 2021 och vid utgången av kalenderåret fanns det 1 267 butiker.
Ica Gruppens nettoomsättning steg med 1,3 procent till knappt 128 miljarder kronor.
Rörelseresultatet ökade marginellt till drygt 5,8 miljarder kronor och rörelsemarginalen blev oförändrat 4,6 procent
Ica-handlarnas Förbund och AMF lämnade 10 november 2021 ett rekommenderat bud på Ica Gruppen som nu i princip har fullföljts.
Aktien avnoterades på Nasdaq Stockholm i mitten av januari.
– Därmed går vi in i 2022 med lite annorlunda förutsättningar men med intakta planer och oförändrad strategi. Vi går vidare med att bygga ett på alla sätt starkare och mer spännande företag med hela Ica-systemet i ryggen och fortsätter att driva våra utvecklingsprojekt med fokus på tillväxt, hög effektivitet och lönsamhet, omnikanal och ett starkt ekosystem runt maten, säger Per Strömberg.