Finansiella rapporter
Ica gick sämre än branschen första kvartalet – men en av profilerna stack ut
Publicerad: 28 april 2022, 05:35
Ica Gruppens vd Per Strömberg.
Foto: Pontus Edman
Ica tappade marknadsandelar första kvartalet i år. Säljutvecklingen var svagast för stormarknaderna. Däremot växte Ica Nära betydligt mer än indexet.
Ica Gruppen avnoterades i samband med Ica-handlarnas Förbunds och finansiella partnern AMF:s köp men som Market berättat tidigare kommer Sveriges största detaljist att fortsätta presentera kvartalssiffror.
Morgonens rapport visar att Ica-butikernas försäljning steg med 0,9 procent årets inledande tre månader medan branschens tillväxt uppgick till 1,3 procent enligt indexet från Svensk Dagligvaruhandel och HUI.
Axfoods detaljhandelsomsättning steg med hela 4,1 procent och lyftes av affärsområdet Willys där också gränshandeln i Eurocash ingår.
”Försäljningen drevs av ökade kundbesök medan snittköpen sjönk vilket i hög grad berodde på den minskade onlineförsäljningen. Butiker i storstadsområden och med hög onlineandel har fortsatt svårt att möta de höga jämförelsetalen från i fjol. Butiker i bostadsnära lägen i storstadsområden har också i takt med att pandemin klingar av upplevt svagare tillväxt”, uppger Ica Gruppens vd Per Strömberg.
GFK:s kvartalssiffror visar att Ica Maxi och Ica Kvantum lockade fler fysiska besökare men båda profilerna fick nöja sig med en försäljningstillväxt på 0,4 procent och alltså avsevärt under indexet på 1,3 procent.
Ica Maxis jämförbara försäljning backade med 0,4 procent.
Icas glädjeämne var Ica Nära som växte med 2,1 procent totalt och med 1,8 procent i identiska butiker.
Ica-butikerna onlineförsäljning växte 2021 med hela 149 procent men januari-mars sjönk omsättningen med 24 procent.
E-handelsmarknaden minskade enligt Dagligvaruindex med 19,1 procent och även där tappade Ica-butikerna alltså.
”Detta år kan mycket väl bli ett mellanår vad gäller onlinetillväxten men långsiktigt är vi övertygade om att e-handeln kommer att fortsätta ta marknadsandelar.”
Ica Gruppens rörelseresultat steg marginellt till drygt 1,2 miljarder kronor och berodde på en särskilt stark utveckling inom Apotek Hjärtat.
Ica Sveriges resultat sjönk men inkluderar en negativ påskeffekt om cirka -30 miljoner kronor.
”I övrigt var priseffekterna i kvartalet positiva medan volymutvecklingen var negativ då covid-19 effekterna på försäljningsvolymen var betydligt mer positiv under fjolåret. I likhet med föregående kvartal är kostnaderna under pågående uppbyggnadsfasen för e-handeln och nya onlinelagren i Stockholm och Göteborg fortsatt höga med negativ resultatpåverkan som följd. Logistikkostnaderna var också högre i kvartalet”, konstaterar Per Strömberg.