Finansiella rapporter
Ica-butikernas revansch under tredje kvartalet: ”Vi växte mer än marknaden”
Publicerad: 28 oktober 2021, 05:32
”Ett starkt kvartal”, summerar Ica Gruppens vd Per Strömberg utvecklingen de senaste tre månaderna.
Foto: Johan Marklund
Ica-butikerna tog marknadsandelar tredje kvartalet Framför allt mindre butiker hade en stark utveckling. Online tappade men ligger på högre andel än innan pandemin.
Ica Gruppens delårsrapport för tredje kvartalet visar att Ica-butikernas försäljning ökade med 1,6 procent jämfört med samma period.
Indexet kom upp i 1,2 procent.
– Vi växte mer än marknaden i kvartalet efter en stark utveckling under sommaren och höga jämförelsetal, säger vd Per Strömberg.
Jämfört med samma kvartal för två år sedan uppgick Ica-butikernas säljökning till hela 7,8 procent.
Försäljningen drevs fortsatt av högre snittköp.
– Kundbesöken låg på samma nivå som i fjol.
Små butiker i områden med mycket fritidsbebyggelse visade enligt delårsrapporten särskilt starka siffror medan butiker i bostadsnära lägen i storstadsområden har upplevt svagare tillväxt i takt med att pandemin klingat av.
E-handelsförsäljningen minskade med 0,8 procent juli-september men kanalen mötte en försäljningstillväxt på 124 procent från 2020.
– Förändringen förklaras i sin helhet av att ingen matkasseförsäljning skedde i juli, säger Per Strömberg.
Dagligvaruindex visar att e-handeln växte med tre procent i kvartalet och Ica-butikerna hade alltså betydligt svagare utveckling i relativa tal.
– Den lägre tillväxttakten för Ica kan främst kopplas till mycket snabba kapacitetsökningen i e-handeln som Ica-butikerna genomförde 2020 och som då resulterade i en högre tillväxt för Icas e-handel än för marknaden som helhet.
Ica Gruppens rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster var sju procent högre än föregående år.
Framför allt Apotek Hjärtats och Ica Bankens rörelseresultat låg väsentligt över föregående års utfall.
– Ett starkt kvartal, summerar Per Strömberg.
Så utvecklades aktörerna i dagligvaruhandeln tredje kvartalet
■ Aktör och förändring (%)
Ica: 1,6
Ica Maxi: 1,6.
Ica Kvantum: 0,9.
Ica Supermarket: 1,4.
Ica Nära: 3,2.
Axfood: 0,7
Willys: 0,1.
Hemköp: 2,0.
Tempo: 5,6.
Index: 1,2.
Fotnot: Förändringstalen är i procent och avser juli-september 2021 jämfört med samma period 2020. Källor: Ica Gruppen, Axfood och Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).