Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Högre kostnader ledde till försiktigare kunder – då tappade Zalando försäljning

Publicerad: 5 maj 2022, 06:06

Foto: Oliver Tjaden

Zalandos nettoomsättning minskade under första kvartalet. Den stigande inflationen och ökade kostnader för hushållen bidrog till att kunderna var mer försiktiga. ”Vi är flexibla och väl utrustade för att styra Zalando genom den här volatila marknadsmiljön”, säger bolaget ekonomichef Sandra Dembeck.


Ämnen i artikeln:

ZalandoE-handelMode

Zalandos bruttoförsäljning, GMW, uppgick till 3,2 miljarder euro under första kvartalet 2022, vilket är en ökning med en procent jämfört med samma period föregående år. Nettoomsättningen minskade med 1,5 procent och uppgick därmed till 2,2 miljarder kronor. Minskningen förklaras framför allt med övergången till en plattformsmodell. 

Antalet aktiva kunder på Zalando ökade med 5,2 procent under kvartalet till nära 49 miljoner.

Första kvartalet påverkades av makroekonomiska faktorer efter den starka tillväxten förra året, skriver Zalando i ett pressmeddelande. Den stigande inflationen och hushållens ökade kostnader bidrog till att konsumenterna var mer försiktiga samtidigt som lättnaderna efter pandemin skapat nya preferenser hos kunderna. 

Det justerade rörelseresultatet uppgick till -51,8 miljoner euro. Under motsvarande kvartal 2021 uppgick det justerade rörelseresultatet till 93,3 miljoner euro. Förlusten förklaras med minskade bruttomarginaler som ett resultat av ökade marknadsföringsaktiviteter samt högre inköpskostnader. 

– Vår affärsgrund är stark, och vi tar steg mot att förbättra våra resultat. Vi styr Zalando långsiktigt och har alltid använt vår affärsförmåga och anpassningsförmåga för att framgångsrikt svara mot kortsiktiga utmaningar och kundernas efterfrågan för att växa fram bättre och starkare. Vi är fortsatt övertygade om att vi kommer att uppnå vår ambition att nå över 30 miljarder euro GMW till 2025, säger vd Robert Gentz i en kommentar. 

Medan osäkerheten på marknaden fortsätter fokuserar Zalando på att hantera de kortsiktiga utmaningarna. Bolaget pekar ut tre fokusområden – att förbättra erbjudandet när konsumenternas köpbeteende förändras, förbättra orderekonomin och implementera kostnadseffektiva lösningar samt att fortsätta investera för att kunna erbjuda en bra kundupplevelse, service till partners och e-handel. 

– Vi är flexibla och väl utrustade för att styra Zalando genom den här volatila marknadsmiljön. Det inkluderar att göra de nödvändiga justeringarna för att förbättra vår prestation, säger Sandra Dembeck, ekonomichef på Zalando.

 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ZalandoE-handelMode

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev