Finansiella rapporter
H&M-konkurrenten var dragloket när det spanska modejätten tuffade på
Publicerad: 15 mars 2023, 08:41
Zaras butik i Westfield Mall of Scandinavia i Solna.
Foto: Andreas Fransholm
Inditex ökade försäljningen med 17,5 procent under senaste räkenskapsåret. Det vad H&M-konkurrenten Zara som vad dragloket.
Inditex redovisar en tillväxt på 17,5 procent för senaste räkenskapsåret, som tog slut 31 januari. Omsättningen landade på 32,6 miljarder euro (drygt 366 miljarder svenska kronor). Exklusive valutaeffekter steg försäljningen med 18 procent.
I ett pressmeddelande skriver den spanska modjätten att den såg en tillväxt på samtliga marknader och koncept samt i sina olika kanaler.
Försäljningen i de fysiska butikerna steg med 23 procent, drivet av en ökad trafik till butik samt ökad produktivitet i butikerna. Tilläggas ska att antalet butiker var tio procent färre än under året innan och att den kommersiella ytan hade minskat med sex procent. I slutet av året hade Inditex 5 815 butiker.
Onlineförsäljningen steg med fyra procent jämfört med rekordåret 2021 och nådde en omsättning på 7,8 miljarder euro.
H&M-konkurrenten Zara, med verksamhet i Sverige, var dragloket. Försäljningen steg med 21 procent under räkenskapsåret. Pull & Bear, som också finns på den svenska marknaden med en butik i Westfield Mall of Scandinavia i Solna, ökade försäljningen med 15 procent.
Försäljningen i Europa, exklusive Spanien, där den svenska verksamheten räknas in hade en tillväxt på 47,5 procent.
Inditex redovisar ett rörelseresultat på 5,5 miljarder kronor, vilket är en förbättring med 29 procent jämfört med året innan.
Den spanska modejätten har fått en fin start på det nya räkenskapsåret. 1 februari till 13 mars steg försäljningen med 13,5 procent, exklusiva valutaeffekter, jämfört med samma period i fjol.