Finansiella rapporter
Hemtex gynnades av ökad trafik till fysiska butiker – tappade kraftigt online
Publicerad: 19 maj 2022, 06:15
Heminredningskedjan Hemtex ökade försäljningen under årets första kvartal. Ökningen förklaras framför allt av ökad trafik till de fysiska butikerna medan e-handeln tappade fart.
Under det första kvartalet i år uppgick omsättningen för norskägda Hemtex till 251,1 miljoner norska kronor. Det är en ökning med 4,8 procent jämfört med samma period året före.
Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 2,0 procent.
Siffrorna påverkades av positiva valutaeffekter, men ökningen tros framför allt vara resultatet av ökad trafik till de fysiska butikerna.
”Även om alla butiker var öppna under hela Q1 2021 (förutom i Estland), orsakade restriktionerna en betydande nedgång av antalet besökare till fysiska butiker, medan onlineförsäljningen var ovanligt hög”, skriver ägaren Kid i rapporten.
Under det första kvartalet i år var utvecklingen den omvända och e-handeln tappade 16,4 procent omsättning.
Rörelseresultatet i måttet EBITDA landade på 34,5 miljoner norska kronor, en minskning från 42,8 miljoner norska kronor året före.