Finansiella rapporter
Här är styrkebeskedet från ifrågasatta H&M: ”Flera områden där utvecklingen går åt rätt håll”
Publicerad: 30 mars 2023, 06:31
Helena Helmersson, vd för H&M-gruppen.
Foto: Pressbild
H&M-gruppen ökade försäljningen under första kvartalet på sitt brutna räkenskapsår – och stärkte lönsamheten. ”Många av förändringarna som vi har gjort under de senaste åren börjar ge effekt”, konstaterar vd Helena Helmersson.
Ämnen i artikeln:
DetaljhandelnH&M-gruppens omsättningen för det första kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår (1 december-28 februari) landade på 54 872 miljoner kronor, ett tillväxt på tolv procent. Mätt i lokala valutor ökade försäljningen med tre procent.
Borträknat tappet för den numera avvecklade verksamheten i Ryssland, Vitryssland och Ukraina var tillväxten högre än så, 16 procent mätt i svenska kronor och sju procent i lokala valutor.
– Även om det utmanande läget i omvärlden kvarstår så ser vi flera områden där utvecklingen går åt rätt håll, säger Helena Helmersson i en kommentar.
Koncernen levererar ett rörelseresultat på 725 miljoner kronor (458 miljoner kronor) för kvartalet.
– De externa faktorerna som påverkar inköpskostnaderna fortsätter att förbättras, arbetet med kostnads- och effektivitetsprogrammet pågår med full fart och många av förändringarna som vi har gjort under de senaste åren börjar ge effekt. Samtidigt har vårkollektionerna mottagits väl på de marknader där våren har anlänt. Vi ser framsteg inom alla våra tillväxtområden, fortsätter Helena Helmersson.
Tilläggas ska att rörelseresultatet påverkades negativt av ökade råvaru- och fraktkostnader i kombination med en starkare UD-dollar (drygt 1,1 miljard kronor), uteblivet resultat från den ryska verksamheten (drygt 482 miljoner kronor) samt höjda energipriser (drygt 200 miljoner kronor).
Helena Helmersson lyfter i rapporten fram Cos, Monki, Weekday, & other stories och Arket som haft en stark utveckling.
– De blir ett allt viktigare bidrag till gruppens tillväxt. Cos har gjort en omfattande uppgradering av sortimentet och stärkt sin positionering i premiumsegmentet. Arket fortsätter att växa snabbt och har tredubblats sedan 2019.
Inom H&M-kedjan görs fortsatta satsningar för att erbjuda kunderna ännu mer värde.
– Tack vare våra investeringar inom bland annat tech, AI och supply chain har vi en förbättrad precision och snabbare responstider vilket gör att kunderna får tillgång till ett ännu bredare och mer relevant sortiment anpassat till regioner, butiker och online, säger Helena Helmersson.
Sedan första kvartalet är second hand-aktören Sellpy en del av koncernen.
– Nu konsoliderar vi bolaget i koncernen vilket synliggör värdet och skapar en positiv omvärderingseffekt på cirka en miljard kronor i kvartalet.
Under mars månad, första perioden på det andra kvartalet, ökade försäljningen med fyra procent jämfört med samma period i fjol, mätt i lokala valutor.
Helena Helmersson konstaterar att H&M-gruppen står fortsatt starkt med en robust finansiell ställning, ett stabilt kassaflöde och ett väl sammansatt varulager.
– Vår ökade investeringstakt ger goda förutsättningar för fortsatt hållbar och lönsam tillväxt. Inledningen av året visar att vi har tagit ytterligare steg mot målet om en rörelsemarginal om tio procent redan nästa år, säger hon.