Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Haglöfs slår rekord – och skärper hållbarhetsarbetet: ”Medvetna om att tillväxt ökar vårt klimatavtryck”

Publicerad: 21 februari 2022, 15:14

Outdooraktören Haglöfs nådde nya höjder i fjol. Ökad försäljning och fördubblat resultat gav den högsta marginalen på tio år. Samtidigt påskyndas arbetet med att minska utsläppen.

Ämnen i artikeln:

Sport och fritid

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


– 2021 var ett mycket framgångsrikt år för Haglöfs, slår vd Fredrik Ohlsson fast.

Försäljningen ökade med 21 procent och lönsamheten fördubblades, vilket sammantaget ledde till den högsta marginalen på tio år.

– Ökningen av försäljning och lönsamhet hänger samman med vårt tydliga målgruppsfokus, vårt fortsatta arbete med produktdesign och innovation samt ett gott samarbete över alla försäljningskanaler. 

Han ser även att fler konsumenter efterfrågar produkter av hög kvalitet. För att tillgodose detta fortsatte Haglöfs bland annat att investera i produktdesign och funktionalitet, däribland ett uppdaterade byxsortiment.

Enligt Fredrik Ohlsson innebär framgångarna kortsiktiga utmaningar för att nå målet att minska utsläppen till noll senast år 2030. För att påskynda arbetet började Haglöfs att klimatkompensera för alla utsläpp under 2021.

– Vi är medvetna om att försäljningstillväxt ökar vårt klimatavtryck på kort sikt, och det är därför vi tar ansvar för de nuvarande utsläppen genom att kompensera för hela fotavtrycket från vår egen verksamhet och leverantörskedja.

Enligt Fredrik Ohlsson har Haglöfs gått in i 2022 med goda förutsättningar. Samtidigt  fortsätter företaget att noga följa pandemin. 

– Under det kommande året kommer vi att fortsätta utveckla vår verksamhet till att bli ännu mer konsumentfokuserad och digital, samtidigt som vi arbetar hårt med att minska våra utsläpp. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev