Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

H&M:s käftsmäll – efter beslutet om Ryssland: ”Detta har medfört en stor påverkan”

Publicerad: 29 september 2022, 06:21

H&M-gruppens vd Helena Helmersson.

Foto: Pressbild

Beslutet att pausa verksamheten i Ryssland slår mot H&M-gruppens utveckling. ”Detta har medfört en stor påverkan på vår försäljning och vårt resultat”, säger vd Helena Helmersson. Nu sjösätts ett åtgärdsprogram för att spara pengar.

Ämnen i artikeln:

H&M

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


H&M-gruppen omsatte 57 450 miljoner kronor under det tredje kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår, juni-augusti. En tillväxt på tre procent. Mätt i lokala valutor minskade emellertid omsättningen med fyra procent. 

– Det tredje kvartalet har i stor utsträckning präglats av vårt beslut att pausa försäljningen och sedan avveckla verksamheten i Ryssland. Detta har medfört en stor påverkan på vår försäljning och lönsamhet vilket förklarar hälften av resultatminskningen jämfört med tredje kvartalet föregående år, säger Helena Helmersson i en kommentar där hon samtidigt konstaterar att andra externa utmaningar inte heller gynnat den svenska modejätten. 

Rörelseresultatet på 902 miljoner kronor är en betydlig försämring mot motsvarande period i fjol då H&M-gruppen redovisade ett resultat på 6 272 miljoner kronor. 

Koncernen uppskattar att avvecklingen av den ryska verksamheten påverkar resultatet negativt med 2,5 miljarder kronor, där 2,1 miljarder utgörs av en engångskostnad. 

Ökade råvaru- och fraktkostnader i kombination med en starkare dollar påverkar resultatet negativt med 1,5 miljarder, skriver H&M-gruppen. Detta trots prisjusteringar gentemot kund. 

Långsiktiga satsningar inom tech och varuförsörjning samt högre energipriser och kostnader för leverans till kund tynger också resultatet. 

– De långsiktiga satsningarna för att möta kundernas ständigt ökade förväntningar fortsätter. Det handlar om att säkerställa det bästa kunderbjudandet för samtliga varumärken och den bästa kundupplevelsen. I en situation med hög inflation där hushållens levnadskostnader ökar kraftigt är det viktigare än någonsin att erbjuda kunderna bästa värde för pengarna, säger Helena Helmersson. 

Samtidigt fortsätter H&M-gruppen att digitalisera varuförsörjningen. 

– Effektivitet, snabbhet och flexibilitet har aldrig varit viktigare.

Helena Helmersson berättar att koncernen sjösatt ett åtgärdsprogram för att minska kostnaderna och öka effektiviteten. 

– Från och med andra halvåret 2023 beräknas detta leda till årliga besparingar om cirka två miljarder kronor.

Hon ser, trots situationen i omvärlden, goda förutsättningar H&M-gruppen att stärka sin position. 

– Höstkollektionerna har tagits emot bra och försäljningen i september ökar jämfört med föregående år vilket är ett viktigt kvitto på att H&M-gruppen växer även när kundernas köpkraft minskar. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev