Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

H&M-konkurrentens styrkebesked – ökade försäljningen med nästan 30 procent

Publicerad: 14 september 2022, 06:26

Zara har gått starkt under det första halvåret.

Foto: Vendela Kjerner

Inditex har gått starkt under det första halvåret på räkenskapsåret. H&M-konkurrenten Zara ökade försäljningen med 29 procent.


Ämnen i artikeln:

InditexZara

Den spanska modekoncernen Inditex sålde för 14,8 miljarder euro under det första halvåret på senaste räkenskapsåret (februari-juli), en tillväxt med 24,5 procent jämfört med samma period för ett år sedan. 

– Vår affärsmodell utvecklas med full kraft och har stor tillväxtpotential framöver, säger vd Garcia Maceiras i en kommentar. 

Under perioden har Inditex sett en ökad trafik till sina fysiska butiker. Samtidigt fortsätter e-handeln att växa. 2024 väntas online stå för 30 procent av den totala försäljningen. 

Zara, Zara Home inkluderat, redovisar en försäljning på nästan elva miljarder euro, en tillväxt på 29 procent. 

Det var bara Oysho som gick back under första halvåret. Övriga varumärken visar upp en tvåsiffrig tillväxt. 

Utveckling varumärke för varumärke första halvåret

Zara (inklusive Zara Home): 29%
Pull & Bear: 19%
Massimo Dutti: 10%
Bershka: 15%
Stradivarius: 17%
Oysho: -4%
Totalt: 24.5% 

Rörelseresultatet förbättrade med 44 procent till 2,4 miljarder kronor. 

Den fina utvecklingen fortsatte även efter periodens slut. 1 augusti till 11 september ökade Inditex försäljningen med elva procent. 

I morgon, torsdag, presenterar H&M-gruppen sin försäljningsutveckling för det senaste kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

InditexZara

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev