Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

H&M-konkurrentens kraftiga lyft – när kunderna hittade tillbaka till de fysiska butikerna

Publicerad: 8 juni 2022, 07:09

Zara är en av de kedjor som ingår i Inditex stall.

H&M-konkurrenten Inditex ökade försäljningen med 36,4 procent under det första kvartalet. Förklaringen: Kunderna hittade tillbaka till de fysiska butikerna efter slopade restriktioner kopplade till covid-19.

Ämnen i artikeln:

Inditex

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Inditex, med kedjor som Zara, Pull and Bear och Massimo Dutti, omsatte 6 742 miljoner euro under det första kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår (februari-april), en tillväxt med 36,4 procent. 

Tillväxten skedde i fysisk butik där återhämtningen var stark som en följd av att samhället öppnat upp igen efter restriktioner kopplade till covid-19. 

Som en konsekvens av det sjönk försäljningen online med sex procent. Noteras ska att Inditex mötte tuffa jämförelsetal. Under första kvartalet för ett år sedan ökade e-handeln med hela 67 procent när kunderna undvek fysiska butiker. 

Tillväxten var starkt på alla marknader, skriver Inditex i ett pressmeddelande. Med undantag för Ukraina och Ryssland där all verksamhet, inklusive online, varit pausad sedan 24 februari respektive 5 mars. I Kina har Inditex tvingats hålla 67 butiker tillfälligt stängda på grund av restriktioner kopplat till covid-19 under kvartalet. 

Inditex redovisar ett rörelseresultat på 1 034 miljoner euro, vilket ska jämföras med ett resultat på 569 miljoner kronor under första kvartalet i fjol. 

Under inledningen av första kvartalet, 1 maj till 5 juni, ökade Inditex försäljningen med 17 procent. 

Om en vecka, onsdag 15 juni, presenterar H&M-gruppen sin försäljning för det senaste kvartalet. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev