Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Förvärv och nya butiker lyfte Byggmax: ”Våra tillväxtinitiativ bidrog alla positivt”

Publicerad: 21 april 2022, 06:29

Mattias Ankarberg, vd Byggmax.

Byggmax ökade omsättningen tvåsiffrigt under det första kvartalet. Mätt på jämförbara enheter var tillväxten emellertid mer blygsam. ”Vi möter exceptionella jämförelsetal från förra året”, konstaterar vd Mattias Ankarberg. Ökade kostnader gjorde att rörelseförlusten växte.


Ämnen i artikeln:

Byggmax

Byggmax omsatte 1 271 miljoner kronor under det första kvartalet, en tillväxt med 14,4 procent jämfört med samma period i fjol. 

Förvärv stod emellertid för 9,4 procent av tillväxten. Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med 0,8 procent. 

– Försäljningstillväxten innebar ytterligare ökade marknadsandelar i en fortsatt god nordisk marknad. Våra tillväxtinitiativ – uppgraderade butiker, e-handel, nya butiker och tilläggsförvärv – bidrog alla positivt. Tillväxten utanför Sverige var mycket stark, säger Mattias Ankarberg i en kommentar. 

I delårsrapporten konstatera Byggmax att efterfrågan på marknaden fortsatt var god. 

– Sammantaget bedömer vi att konsumentmarknaden minskade med två till fyra procent jämfört med den exceptionella pandemi-påverkade nivån i förra årets första kvartal, säger Mattias Ankarberg. 

Rörelseförlusten växte med 16 miljoner kronor från motsvarande kvartal i fjol till 18 miljoner kronor. Bakom det låg högre kostnader. 

– Ökningen i kostnader fortsatte drivas av förvärv och nya butiker. I kvartalet påverkades kostnaderna även av rekordmånga butiksuppgraderingar, högre elpriser och valutaeffekter, säger Mattias Ankarberg. 

Under perioden uppgraderades 25 butiker till det nya konceptet 3.0, vilket innebär att 81 procent av butiksportföljen nu har det.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Byggmax

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev