Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Fortsatt tillväxt för Elgiganten: ”Vi mäter oss mot ett extraordinärt år”

Publicerad: 15 december 2021, 07:00

Elgiganten har ökat försäljningen med sex procent under de senaste sex månaderna.

Elgigantens halvårsrapport visar en omsättning på åtta miljarder – och en tvåsiffrig tillväxt online.


Ämnen i artikeln:

Elgiganten

I teknikjättens delårsrapport, som sträcker sig från maj till oktober i år, summeras en omsättning på sammanlagt åtta miljarder kronor. Det är en ökning med sex procent jämfört med samma period i fjol. 

– Vi mäter oss mot ett extraordinärt år, både för Elgiganten och för branschen i stort. Att vi trots det fortsätter växa är fantastiskt. Våra framgångar är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, vår snabbrörlighet och ett gott samarbete. Jag är övertygad om att samspelet mellan e-handel, varuhusen och våra kunniga medarbetare är ett vinnande konceptet även i framtiden, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i en kommentar. 

Tillväxten kommer i skuggan av årsrapporten som presenterades tidigare i år, och som rör det brutna räkenskapsåret maj 2020 till april 2021. 

Den innehöll bland annat en rekordhög resultattillväxt på drygt 72 procent mot året innan. Försäljningsintäkterna landade på sammanlagt 15,8 miljarder kronor och rörelseresultatet på 365 miljoner kronor.  

Elgigantens onlineförsäljning har också ökat markant i spåren av pandemin. Under perioden maj till oktober 2020 ökade e-handeln med totalt 66 procent.  Under motsvarande period i år fortsätter den tillväxten – med ytterligare 22 procent. 

Med bakgrund mot detta har förbättringar i den digitala shoppingupplevelsen genomförts under hösten, skriver bolaget. 

Bland annat har man tagit fram en ny plattform, en ny live video shopping-lösning och en ny CRM-strategi. Samtidigt har man uppgraderat IT-systemen och kört med dubbla system i syfte att säkerställa leveranser. 

Vidare uppger bolaget att man under perioden genomfört betydande investeringar för att uppgradera kundcentret.

– Kunderna förändras, marknaden förändras och vi befinner oss i den största omvandling i Elgigantens historia. Under de senaste åren har vi genomfört vårt största investeringsprojekt någonsin genom utveckling och implementering av nya system som ska göra vardagen enklare för både kunder och medarbetare. Dessa IT-investeringar är nödvändiga för att rusta oss inför framtiden, säger Niclas Eriksson.

Elgiganten har också sett en ökning både i B2B- och B2C-försäljningen, samt en återgång till fysisk handel under hösten.

Isidor Beslic

Reporter

isidor.beslic@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev