Finansiella rapporter
Fortsatt tillväxt för Byggmax: ”Gynnades av ledande lågprisposition”
Publicerad: 19 oktober 2021, 06:36
Mattias Ankarberg, vd för Byggmax.
Trots höga jämförelsetal ökar Byggmax försäljningen under tredje kvartalet. ”Vi gynnades av vår ledande lågprisposition, och fortsatte växa starkare än marknaden”, säger vd Mattias Ankarberg.
Byggmax hade en nettoomsättning om 2 400 miljoner kronor under tredje kvartalet 2021, vilket motsvarar en tillväxt om 9,1 procent. Den valutajusterade jämförbara försäljning ökade med 2,3 procent under kvartalet.
– I det tredje kvartalet 2021 fortsatte Byggmax-koncernen utvecklas mycket väl. Försäljningen ökade med 9 procent trots mycket tuffa jämförelsetal och ett nytt marknadsläge, och lönsamheten förbättrades ytterligare jämfört med föregående år. Vi gynnades av vår ledande lågprisposition, och fortsatte växa klart snabbare än marknaden, säger vd Mattias Ankarberg i en kommentar.
Under perioden öppnade två nya butiker och en stängdes. E-handeln stod för 18 procent av den totala försäljningen under kvartalet.
Rörelseresultatet för period uppgick till 395 miljoner kronor under kvartalet. Motsvarande period föregående år uppgick rörelseresultatet till 325 miljoner kronor. Bruttomarginalen stärktes och hamnade på 34,8 procent under kvartalet.
– Ökade råvarupriser har kompenserats av ökade konsumentpriser, och förbättringen i bruttomarginal drevs fortsatt av en förbättrad produktmix och skaleffekter. Utmaningar i varuförsörjning har sammantaget varit hanterbara.
Lättade restriktioner gjorde att stanna hemma-effekten avtog under tredje kvartalet.
- Samtidigt fortsatte hemmets roll att förstärkas med rekordhög aktivitet i bostadsmarknaden och allt fler människor inställda på att delvis arbeta hemma även efter pandemin.
Den 31 augusti slutfördes förvärvet av norska Right Price Tiles, vilket tillförde ytterligare 12 butiker till koncernen. Kedjan fortsätter att uppdatera butiker till det nya konceptet Butik 3.0 som nu utgör 54 procent av butikerna.