Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Fortsatt tillväxt för BHG – siktar mot 20 miljarder på helårsbasis

Publicerad: 22 juli 2021, 07:18

BHG Group fortsatte att växa under andra kvartalet. Bolaget har passerat målet om en omsättning på tio miljarder på helårsbasis – och siktar nu mot 20 miljarder.


Ämnen i artikeln:

ByggHeminredningEkonomi

BHG Group hade en nettoomsättning om 3 550,6 miljoner kronor under andra kvartalet 2021. Det motsvarar en ökning om 31,8 procent mot föregående år då bolaget omsatte 2 694,9 miljoner kronor. Den organiska tillväxten var 14,1 procent. 

Bolaget har nu passerat 10,8 miljarder i nettoomsättning under den senaste tolvmånadersperioden och siktar nu mot nästa mål – en omsättning om 20 miljarder kronor. 

– Vi fortsatte förstärka vår ledande position på de nordiska onlinemarknaderna under det andra kvartalet. Genom en kombination av organiska initiativ och M&A finns vi dessutom redan på ett stort antal växande marknader utanför Norden, med en position framför allt i Östeuropa och Tyskland”, säger vd Adam Schatz i en kommentar. 

Även rörelseresultatet förbättrades. Under andra kvartalet uppgick rörelseresultatet till 261,6 miljoner kronor. Motsvarande siffra föregående år var 222 miljoner kronor. 

På halvårsbasis låg omsättningen på 6 118,4 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 41,5 procent jämfört med första halvåret 2020. Den organiska tillväxten uppgick till 22,5 procent. 

Rörelseresultatet för första halvåret 2021 uppgick till 430,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 291,2 miljoner kronor föregående år. 

Under kvartalet annonserades förvärvet av Hafa Bathroom Group. Tidigare har även förvärvet av Svenssons i Lammhult annonserats. Båda transaktionerna har nu godkänts av Konkurrensverket och verksamheterna konsoliderades 1 maj. Under andra kvartalet meddelades även ett förvärv av 92 procent av HYMA. 

– Förutom att den organiska utvecklingen i kvartalet var god utvecklades också de nyförvärvade bolagen, utan undantag, väl. Plattformen för premiumsegmentet inom heminredning, med Nordic Nest som nav och nu med tilläggsförvärvet Svenssons, fortsätter växa stark, inte minst på stora och för oss relativt nya marknader som Tyskland, säger Adam Schatz. 

 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ByggHeminredningEkonomi

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev