Finansiella rapporter
Försenade varuleveranser slog mot XXL:s försäljning: ”Vi kan inte vara nöjda”
Publicerad: 28 oktober 2021, 05:50
XXL tappade försäljning under det tredje kvartalet. Sverige var den marknad som klarade sig bäst.
Foto: Daniel Norman
Försenade varuleveranser påverkade XXL negativt under det tredje kvartalet. Försäljningen sjönk med 4,8 procent. ”Trots att det är externa faktorer som har slagit hårt mot oss under kvartalet så kan vi inte vara nöjda med försäljningsutvecklingen”, säger vd Pål Wibe.
Ämnen i artikeln:
XXLXXL omsatte 2 686 miljoner norska kronor under det tredje kvartalet, ett tapp på 4,8 procent jämfört med samma kvartal i fjol.
Störningarna i det globala logisitiknätet påverkade kedjan negativ.
– Cykelförsäljningen påverkades negativt av försenade leveranser för andra kvartalet i rad. I tillägg till det har fraktsituationen varit utmanande och kostnaderna har stigit. Trots att det är externa faktorer som har slagit hårt mot oss under kvartalet så kan vi inte vara nöjda med försäljningsutvecklingen och kundtrafiken, säger Pål Wibe i en kommentar.
Online växte emellertid sportjätten. Försäljningen steg med 18 procent.
– Online ser vi fortfarande en hälsosam tillväxt. Vi har skapat Nordens största e-handlare inom sport och ska nu ta nästa steg. Vi jobbar för närvarande på en ambitiös plan som ska hjälpa oss att växa ytterligare och ta marknadsandelar över tid, säger Pål Wibe.
I Sverige omsatte XXL 809 miljoner norska kronor, ett tapp på 2,1 procent från tredje kvartalet i fjol. Mätt i lokala valutor var tapp 0,6 procent.
Förutom problemen med varuleveranserna som till exempel påverkade försäljningen av cyklar negativt så mötte kedjan tuffa jämförelsetal efter förra årets stora utförsäljning där stora delar av lagret reades ut.
Sverige var ändå den marknad där tappet var lägst, mätt i norska kronor. I Norge sjönk försäljningen med 4,8 procent, i Finland 6,1 procent, i Österrike 15,4 procent och i Danmark 50,9 procent.
Tilläggas ska att verksamheten i Danmark inte är så omfattande, omsättningen där var tre miljoner norska kronor under kvartalet.
XXL redovisar ett rörelseresultat på 132 miljoner norska kronor, ett tapp från tredje kvartalet i fjol då omsättningen var 221miljoner norska kronor.