Finansiella rapporter
Försämrat resultat för Systembolaget: ”Ökade kostnader kopplade till extra insatser”
Publicerad: 11 februari 2022, 08:02
Systembolaget ökade omsättningen under 2021. Däremot försämrades resultatet.
Systembolaget ökade försäljningen under 2021 – däremot försämrades resultatet. ”Det förklaras främst av ökade kostnader kopplade till extra insatser till följd av pandemin”, säger Frida Roswall, tillförordnad ekonomidirektör.
Ämnen i artikeln:
SystembolagetSystembolaget omsatte 9 960 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, vilket ska jämföras med en omsättning på 10 036 miljoner kronor samma period året innan.
För helåret ökade emellertid omsättningen, från 36 737 miljoner kronor under 2020 till 38 120 miljoner kronor under 2021.
– Intäkterna har ökat med fyra procent ackumulerat för året. Under samma period ökade försäljningsvolymen med en procent, vilket är en effekt av fortsatta restriktioner samt ett minskat resande, säger vd Ann Carlsson i en kommentar.
Under pandemin har Systembolagets försäljningsandel ökat medan resandeinförseln samt restaurangförsäljningen har minskat. Ann Carlsson konstaterar emellertid att deras undersökningar pekar på att svenskarna konsumtion av alkohol inte har ökat, snarare tvärtom.
Resultatet försämras, både för kvartalet och helåret.
Fjärde kvartalet redovisar Systembolaget ett rörelseresultat på 95 miljoner kronor (144 miljoner kronor) och för helåret 428 miljoner kronor (542 miljoner kronor).
– Det lägre resultatet förklaras främst av ökade försäljningskostnader genom ökade personalkostnader kopplade till extra insatser till följd av pandemin så som slussning och andra volymdrivna kostnader både i butik, på depå samt inom e-handeln, säger Frida Roswall.