Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

”Försäljningstillväxten alltför låg” – Ica aviserar snabba anpassningar för att vända tappet till lågpris

Publicerad: 27 oktober 2022, 05:31

Ica måste bli bättre på att erbjuda prisvärde och stärka kundlojaliteten. ”Vikten av detta blir extra tydlig givet utfallet i tredje kvartalet då våra marginaler i dagligvaruverksamheten var något svagare och försäljningstillväxten alltför låg”, säger Per Strömberg, vd för Ica Gruppen.

Foto: Susan Berzelius

Ica-butikernas försäljning ökade med 4,6 procent i tredje kvartalet, långt under index på 8,2 procent. Tappet till konkurrenter med lågprisprofil kräver nu snabba åtgärder, enligt vd Per Strömberg.

Ämnen i artikeln:

Ica Gruppen

Monika Nilsson Lysell

monika.nilsson@bonniernews.se


Ica Maxi-butikernas försäljning ökade med 3,9 procent i tredje kvartalet. Bland Icas fyra olika profiler är det Ica Maxi som växt minst, såväl totalt som i jämförbara butiker. Ica Nära fortsätter växa mest av profilerna. I jämförbara butiker var tillväxten 5,6 procent.

Dagligvaruindex för samma period är 8,2 procent. Enligt Axfoods vd Klas Balkow har Willys haft en tillväxt på cirka 16 procent under kvartalet.

– Varken i Sverige eller Rimi Baltic växer vår butiksförsäljning i samma takt som marknaden, vilket innebär att vi tappar marknadsandelar. I Sverige beror det i tilltagande grad på det prisfokus som nu dominerar och där lågpris blir allt viktigare. Vårt fokus på prisvärde och stärkt kundlojalitet kommer därför att intensifieras, säger Per Strömberg, vd för Ica Gruppen.

LÄS OCKSÅ: Eric Lundbergs plan – för att lyfta Ica i kristid: ”Vi måste bli mer effektiva” 

Medicinen som ska vända Icas utveckling finns i Icas egna märkesvaror och lojalitetsprogram, enligt Per Strömberg.

Det ser också ut att bli en del beska droppar. 

– För att möjliggöra ytterligare satsningar på prisvärde och lojalitet är det också av stor vikt att vi klarar av att ta ut kostnader och effektivisera så att vi kan frigöra resurser. Även där har arbetet intensifierats, säger Per Strömberg i sin kommentar, som avslutas:

– I en värld som nu utmanar oss på många olika sätt gäller det att agera snabbt och anpassa sig.

LÄS OCKSÅ: Bokslutsgranskning: Så går det för darkstore-utmanarna – efter Vembla-kraschen 

Ica Gruppen i siffror

Avser Ica Gruppen, tredje kvartalet 2022 (tredje kvartalet 2021), belopp i miljoner kronor.

Nettoomsättning: 34 533 (32 094)

Resultat efter finansiella poster: 1 586 (1 389)

Justerat rörelseresultat: 1 694 (1 818)

Medelantal anställda: 23 914

Antal butiker: 1266 Ica-butiker i Sverige, 292 butiker i Rimi Baltic, 391 Apotek Hjärtat

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev