tisdag26 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Förlusten ökar för Mathem – tillväxten stannar av

Publicerad: 30 juni 2023, 07:56

Arkivbild.

Foto: Press

Mathems tillväxt och resultat försämrades under 2022. Förlusten ökar nu med hundratals miljoner kronor.

Ämnen i artikeln:

MathemDagligvarorE-handel

Isidor Beslic

isidor.beslic@bonniernews.se


Mathem minskade sina intäkter med drygt 5 procent under 2022, framgår av bolagets färska bokslut.

Omsättningen skrevs till cirka 2,5 miljarder kronor och det innebär att bolaget tillväxtsvit sedan 2018 nu är bruten.

LÄS OCKSÅ: Handelns stålbad: Försäljningen rasar – och ny storm väntar i höst

Rörelseresultatet försämrades kraftigt under verksamhetsåret till omkring minus 1,5 miljarder kronor. Under 2022 tillfördes cirka 900 miljoner kronor till förlusten.

Det innebär i sin tur att rörelsemarginalen nu uppgår till -59,4 procent, alltså långt ifrån lönsamhetsmålet som enligt vd Johan Lagercrantz ska uppnås under 2024.

Antalet anställda har minskat från 1 789 till 1 585.

"Vi lever i en tuff omvärld, men detta till trots är jag otroligt nöjd med vad vi som bolag lyckats åstadkomma undersvara förhållanden. För oss har året framförallt präglats av pandemins slut, men även av oroligheter i vår omvärld, prisinflation, stigande energipriser och ökade räntor", skriver han i vd-ordet.

"Allt detta sammantaget har lett till en tillbakagång för marknaden för dagligvaror online, totalt sett på 17 procent. I denna marknad har Mathems omsättning endast minskat med 5,0 procent inklusive ad sales, vilket innebar att vi ändå har ökat våra marknadsandelar. Det känns bra", fortsätter han.

LÄS OCKSÅ: Här är Matas planer för Kicks efter uppköpet – så ska bolagen samverka

Vidare uppger han att bolaget inte har nått sina finansiella mål för 2022 och att året ska ses som "ett mellanår" för Mathem.

Även under innevarande år kommer man att uppvisa blyg tillväxt, skriver han.

"Främsta fokus kommer att ligga på att fortsätta utveckla våra processer och arbetsätt i Larsboda. I förlängningen kommer detta att optimera och effektivisera vår operativa verksamhet i Stockholm."

LÄS OCKSÅ: ”Imitationer av amerikanska köpcentrum har utarmat städerna”

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev