lördag10 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Fler kundbesök online lyfter Apoteket: ”Utvecklat flera prisvärda produkter”

Publicerad: 28 april 2023, 07:14

Apoteket ökade försäljningen under det första kvartalet.

Foto: Pressbild

Apoteket ökade försäljningen under det första kvartalet. Däremot försämrades rörelseresultatet kopplat till en minskad försäljning av covidrelaterade produkter.

Ämnen i artikeln:

ApoteketRasmus NermanApotekDetaljhandeln

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Apoteket omsatte 5 618 miljoner kronor under det första kvartalet, en ökning med drygt sju procent jämfört med samma period i fjol.

– Kalenderårets tre första månader har präglats av god tillväxt, särskilt inom konsumentmarknaden, konstaterar vd Rasmus Nerman i en kommentar.

Omsättningen för konsumentmarknaden ökade med sju procent under kvartalet till 4 244 miljoner kronor.

Apoteket skriver i sin delårsrapport att fler kundbesök online bidrog till en ökad försäljning.

– Aktiviteten i svensk ekonomi har avtagit till följd av bland annat hög inflation och stigande räntor. Detta bidrar till en ökad prismedvetenhet hos våra kunder. För att möta kundernas behov har vi därför utvecklat flera prisvärda produkter efter kundernas önskemål, säger Rasmus Nerman.

LÄS OCKSÅ: Nermans plan – efter starka starten: ”Ta marknadsandelar från alla aktörer”

Apoteket redovisar ett resultat på 119 miljoner kronor (92 miljoner kronor). Rörelseresultatet landar på 82 miljoner kronor (105 miljoner kronor)

– Periodens resultat förbättrades jämfört med förgående år men en enligt förväntan minskad försäljning av covidrelaterade produkter bidrog till ett något lägre rörelseresultat, säger Rasmus Nerman.

LÄS OCKSÅ: Siffrorna avslöjar apotekens tuffa år – här är branschens vinnare och förlorare

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev