söndag26 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Fler besökare i butik ledde till kraftigt ökad försäljning: ”Överträffade prognoserna”

Publicerad: 22 september 2021, 05:38

Fler besökte Brothers butiker under det senaste kvartalet. Foto: Pressbild

Fler besökare i fysiska butiker ledde till en ökad försäljning för Brothers under det senaste kvartalet. ”Vi såg stora ökningar i hela landet”‚ säger Kristian Lustin, vd och koncernchef för ägaren RNB.

Ämnen i artikeln:

Brothers

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Brothers omsatte 85 miljoner kronor under det senaste kvartalet på kedjans brutna räkenskapsår, juni–augusti. Det ska jämföras med en omsättning på 70 miljoner kronor motsvarande period i fjol. 

Mätt på jämförbara enheter ökade försäljningen med 17,5 procent. 

– Under den fjärde perioden var det kraftiga ökningar i antalet besökare till Brothers butiker. Vi såg stora ökningar i hela landet och tydliga effekter av att många semestrade i Sverige då butiker på semesterdestinationer överträffade försäljningsprognoserna, säger Kristian Lustin i en kommentar. 

Rörelseförlusten för verksamheten uppgick till en miljon kronor. 

– Brothers fortsätter att hålla i sina kostnader och har i kvartalet visat att de än en gång är snabbfotade, flexibla och agerar fort för att minska kostnader under de osäkra omständigheter som råder. Detta görs genom ändrade inköpsstrategier, konsolidering och effektivisering av processer samt ett starkt handelsmannaskap som genomsyrar bolaget, säger Kristian Lustin. 

LÄS MER: Jätteras och miljonförluster – här är aktörerna som blöder mest: ”Borde fundera på sin affärsidé” 

Den årliga sommarrean har medfört att Brothers kunnat rensa varulagret. 

Störningarna i de globala logistikflödena medförde emellertid att lagernivåerna blev lägre än planerat i augusti månad. 

– Det är förargligt att leveransförseningarna medförde att rörelseresultatet inte blev positivt i kvartalet men det är ändock en förbättring om drygt 10 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger Kristian Lustin. 

Under september månad har Brothers kunnat fylla på med höstvaror i rask takt. 

Kedjan ser dessutom att den fina utvecklingen håller i sig. 

– I augusti var försäljningen av höstsortimentet 74 procent högre jämfört med augusti förra året, säger Kristian Lustin. 

Arbetet med att hitta en lämplig lösning för Brothers och moderbolaget RNB.s drift framöver fortgår. 

– Vår målsättning är att under andra halvåret 2021 kunna meddela och informera om en lösning för bolagens fortsatta framtida drift, säger Kristian Lustin som själv kommer att gå vidare till nytt jobb. 

Han ska bli finanschef för Desenio.  

Fotnot: RNB och Brothers har förlängt sitt räkenskapsår vilket gör att det kommer att innehålla ytterligare tre månader. Resultatet avser den fjärde perioden av fem på räkenskapsåret. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev