Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Festkänslor hos Bubbleroom under första kvartalet: ”Fortsatt stark tillväxt”

Publicerad: 21 april 2022, 06:31

Bubbleroom startade året med både ökad försäljning och förbättrat resultat. Företaget ser bland annat en ökad efterfrågan på festkläder. ”Det finns ett uppdämt behov”, säger vd Ville Kangasmuukko Nordström.

Ämnen i artikeln:

BubbleroomE-handel

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


LÄS MER: Hela listan: Så gick det för handelns börsbolag 2021 – bokslut, aktiekurser och avgörande händelser 

Bubblerooms nettoomsättning – exklusive avvecklad B2B-verksamhet – under det första kvartalet (januari-mars) uppgick till 92,9 miljoner kronor, en ökning med 30 procent jämfört med samma period i fjol.

– Vi ser, trots kristider, att efterfrågan på festklänningar har ökat markant under kvartalet, i synnerhet inom bröllopssegmentet. Efter två års isolering, ser vi att det finns ett uppdämt behov att få visa sin kärlek till varandra inför sin familj och vänner, säger Ville Kangasmuukko Nordström i en kommentar till raporten.

Han konstaterar också att företaget har lyckats parera ökade priser för både frakt och drivmedel genom att snabbt förändra priserna till kund.

Rörelseresultatet (ebit) uppgick till minus 4,4 miljoner kronor jämfört med minus 5,4 förra året.

– Tillväxten i kombination med högre bruttomarginal under kvartalet resulterade i en förbättrad EBITDA-marginal jämfört med motsvarande period föregående år, vilket i sin tur innebär att vi åter är lönsamma på EBITDA-nivå under den senaste 12-månaders perioden, konstaterar Ville Kangasmuukko Nordström vidare.

Byggnation av det det nya automatiserat robotlagret, studion och huvudkontoret löper enligt plan. Lagret beräknas tas i drift under juli.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev