fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Ett tuffare år för Aller Medias e-handelssatsning: ”Prioriterat att göra investeringar”

Publicerad: 19 januari 2023, 09:22

Aller Medias vd Lotta Cederblom.

Foto: Pressbild

Aller medias affärsområde för e-handel, med nätbutikerna Skapamer och My Pefect Day, tappade omsättningen under senaste räkenskapsåret. Samtidigt gick verksamheten med förlust.

Ämnen i artikeln:

E-handelDetaljhandeln

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Aller Media ökade omsättningen under det senaste räkenskapsåret, som tog slut 30 september.

Koncernen omsatte 1 767 miljoner kronor, vilket nästan är en procent bättre än året innan.

Rörelseresultatet landade på 131,5 miljoner kronor, vilket är strax under förra årets rekordresultat.

– Vi fortsätter att leverera starka resultat och det gångna året är inget undantag. Jag är imponerad av våra verksamheter som fortsätter att leverera trots en skakig omvärld, säger vd Lotta Cederblom.

Affärsområdet E-com, med nätbutikerna Skapamer och My Perfect Day, hade emellertid ett tuffare år.

Omsättningen sjönk med 22 miljoner kronor till 115 miljoner. Ett osäkert marknadsläge med en svagare konjunktur lyfts fram som förklaring.

Samtidigt gjort verksamheten en förlust på 22 miljoner kronor, mot att ha redovisat ett resultat på 0,3 miljoner kronor året innan.

– Inom e-com har vi i år prioriterat att göra investeringar för att stärka befintliga bolag inför framtiden. Siktet framåt är att förverkliga den tillväxtpotential som finns i vår portfölj samtidigt som vi vill komplettera med fler bolag som passar vår strategiska inriktning, säger Lotta Cederblom.

Under räkenskapsåret har Aller Media investerat i en ny teknisk plattform för Skapamer. Dessutom har kompetens plockats in för att framtidssäkra verksamheten. Där har Caroline Lagerwall rekryterats som ny vd för My Perfect Day.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev