Finansiella rapporter
”Enastående utveckling i Willys” – Axfood fortsätter knipa kunder från konkurrenterna
Publicerad: 20 oktober 2022, 05:55
”Jag vill särskilt lyfta Willys som med affärsidén att erbjuda Sveriges billigaste matkasse attraherar allt fler kunder”, kommenterar Klas Balkow.
Axfood ser en volymtillväxt i Willys, vars nettoomsättning ökat med 20 procent i tredje kvartalet. Men den höga andelen kampanjvaror äter av marginalerna.
Det är inte bara prisutvecklingen, utan även en ökad kundtrafik, som får Willys att växa kraftigt. Det skriver Axfood i delårsrapporten som presenterades på torsdagsmorgonen, morgonen efter att Willys prisats i Market awards.
– Med bidrag från samtliga verksamheter och en enastående utveckling i Willys fortsatte Axfood att växa betydligt mer än marknaden, säger Klas Balkow, vd i Axfood, i en kommentar.
Willys nettoomsättning uppgick till 9 450 miljoner kronor i tredje kvartalet, en ökning med 20 procent. I segmentet Willys ingår gränshandelskedjan Eurocash, som haft en stark försäljningsutveckling när gränshandeln nu återhämtat sig.
Det senaste året har Axfood etablerat sju nya Willys varav två Willys Hemma. Willys tillväxt i jämförbara butiker uppgick till 18,3 procent.
– I takt med att kunderna får mindre pengar i plånboken ökar prismedvetenheten. Prisvärde blir allt viktigare och det är tydligt att många söker sig till lågpris och kampanjvaror, kommenterar Klas Balkow.
LÄS OCKSÅ: Här är alla vinnarna av Market Awards – de tog hem storslammen Årets retailföretag
Suget efter kampanjvaror är dock en faktor som påverkar Axfoods marginaler negativt. I sin kommentar tar Klas Balkow upp fem faktorer som ” haft en motsatt marginalpåverkan under tredje kvartalet”.
• Leverantörernas prisökningar. ”Har ännu inte fullt ut reflekterats i konsumentpriserna.”
• Den förändrade produktmixen. ”Bland annat en högre andel kampanjprodukter.”
• Höga drivmedelspriser. ”Även om nivån varit något lägre än under det andra kvartalet i år.”
• Störningar i leveranskedjan. ”Medför ökade kostnader och fortsatt relativt låg servicegrad.”
• Elpriset.
Klas Balkow är också bekymrad över att kunderna prioriterar bort hållbara varor.
– Vi ser tyvärr också att konsumenten i ökad utsträckning väljer bort hållbarhetsmärkta varor, som ofta ligger något högre i pris då de i regel är dyrare att producera.
Detaljhandelsomsättningen i hela Axfood ökade med 15,5 procent i kvartal tre. För jämförbara butiker var tillväxten 14,1 procent. Det är långt bättre än dagligvaruindex, som under tredje kvartalet uppgick till 8,2 procent.
Kvartal två ökade detaljhandelsomsättningen i Axfood med 9,7 procent. Då var tillväxten i jämförbara butiker på 8,5 procent.
LÄS OCKSÅ: Inflationen lyfter matbutikernas försäljning – så mycket steg siffrorna i september
E-handeln, om man räknar bort försäljningen av Mat.se, minskade med 18,3 procent kvartal två. I kvartal tre noteras en liten uppgång, exklusive Mat.se, på 4,4 procent.
Detaljhandelsomsättningen inom Hemköp, där Tempo ingår, ökade med 7 procent i tredje kvartalet. I jämförbara butiker är ökningen 6,4 procent.
Axfood i siffror
Avser Axfood, tredje kvartalet 2022 (tredje kvartalet 2021), belopp i miljoner kronor.
Nettoomsättning: 18 674 (13 723)
Resultat efter finansiella poster: 942 (762)
Justerat rörelseresultat: 1 015 (811)
Antal anställda: 12 834 (12 128)
Antal butiker: 591 (578)