Finansiella rapporter
Ellos Group stärker lönsamheten på utmanande marknad
Publicerad: 25 augusti 2023, 07:26
Foto: Daniel Norman
Ellos Group lyckas vända min till plus på en utmanande marknad. ”Resultatförbättringen drevs av marginaltillväxt”, säger vd Hans Ohlsson.
Ellos Group omsatte 802,1 miljoner kronor under det andra kvartalet, ett tapp på 6,6 procent. Organiskt sjönk nettoomsättningen med 2,2 procent.
– Vi ser en fortsatt vikande efterfrågan för marknaden i stort, där hög inflation, kraftigt stigande räntor och ett visst skifte mot fysisk handel efter pandemin bidrar till en dämpad köpkraft, säger Hans Ohlson i en kommentar.
Han konstaterar samtidigt att e-handelns omsättningen i Sverige sjönk med fyra procent januari-juli, enligt Svensk Handels e-handelsinidikator.
– Vår organiska nettoomsättning minskade med 2,2 procent jämfört med andra kvartalet 2022 och med 2,6 procent sett över första halvåret. Heminredning och möbler bedöms av e-Handelsindikatorn minska under perioden januari till juli med 20–40 procent. I den kontexten står sig vårt hemerbjudande starkt.
Trots tappad omsättning lyckas Ellos Group öka lönsamheten.
– Resultatförbättringen drevs av marginaltillväxt där bruttomarginalen ökade med 2,5 procentenheter och försäljningskostnaderna minskade med 2,1 procentenheter i förhållande till försäljningen jämfört med föregående år, säger Hans Ohlsson.
Ellos Group levererar ett rörelseresultat på 13,8 miljoner kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med en förlust på 1,7 miljoner kronor samma period i fjol.
– Det är ett tydligt tecken på att vårt fokus på effektiviseringar och kostnadsbesparing nu börjar ge effekt. Kostnadseffektivitet fortsätter att vara ett prioriterat område för Ellos Groups ledning.