Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Ellos Group ökar försäljningen – men går med förlust: ”Ett ökat fokus på effektivitet och kostnader”

Publicerad: 16 november 2022, 08:10

Hans Ohlsson, vd för Ellos Group.

Ellos Groups omsättning ökade med 1,5 procent under det tredje kvartalet. Däremot försämrades rörelseresultatet och bolaget gick med förlust.

Ämnen i artikeln:

Ellos

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Ellos Group omsatte 858,9 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en tillväxt med 1,5 procent. 

– Ellos Group levererar ett bra kvartal försäljningsmässigt i ett utmanande makroekonomiskt läge, säger vd Hans Ohlsson i en kommentar. 

Han poängterar att tredje kvartalet i fjol fortfarande präglades av pandemin med en stark tillväxt online. 

Årets försäljning är till exempel tio procent bättre än den för tredje kvartalet 2020 och 25 procent bättre än motsvarande period 2019, det vill säga innan pandemin. 

– Årets tredje kvartal präglades i enlighet med helåret av geopolitisk osäkerhet, som en följd av Rysslands invasion av Ukraina med efterföljande energikris, inflation och vikande efterfrågan på konsumentmarknaden. Trots detta lyckades vi upprätthålla höga försäljningsnivåer och vår bedömning är att vi tar marknadsandelar, fortsätter Hans Ohlsson. 

Ellos Group redovisar en rörelseförlust på 3,7 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 6,6 miljoner tredje kvartalet i fjol. 

– Kvartalets bruttomarginal var 49,9 (50,3) procent och påverkades framför allt av negativa valutaeffekter men även av högre hyreskostnader för lager och rabatter. Våra lagernivåer är fortsatt höga ur ett historiskt perspektiv och påverkar kassaflödet. Samtidigt ser vi det som en styrka att lagren är välfyllda inför den viktiga julhandeln och med tanke på den osäkerhet som råder gällande de globala leveranskedjorna, säger Hans Ohlsson. 

Han konstaterar vidare att antalet returer ökade under kvartalet, jämfört med samma period i fjol, vilket ökade kostnaderna. 

– Även distributionskostnaderna ökade som en följd av framför allt drivmedelstillägg samtidigt som våra marknadsföringskostnader minskade.

Läget i omvärlden gör att konsumenterna redan nu håller hårdare i plånboken, konstaterar Hans Ohlsson. 

– Givet marknadsläget har vi också ett ökat fokus på effektivitet och kostnader. Vår syn är dock fortsatt att den strukturella effekten där fler shoppar online framför fysisk handel kommer att bestå. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev