Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Elgigantens rekordkross: ”Väldigt kraftfullt i en lågmarginalbransch”

Publicerad: 30 juni 2021, 06:00

Niclas Eriksson, vd för Elgiganten.

Foto: Jesper Lundberg

Elgiganten slog flera rekord under det senaste räkenskapsåret. Här är siffrorna för både försäljningen och resultatet. ”Det är fantastiska ökningar”, säger vd Niclas Eriksson.


Ämnen i artikeln:

Elgiganten

LÄS MER: Elgigantens plan för fortsatt tillväxt: ”Vi ska trycka gasen genom golvet”

Redan under den första halvan i det brutna räkenskapsåret (maj-april) visade Elgiganten en stark tillväxt. Försäljningen under perioden maj-oktober ökade med 22 procent jämfört med samma period året innan.

Säljfesten har fortsatt. När Elgiganten stängde böckerna för helåret landade omsättningen på 15,8 miljarder kronor – en tillväxt på 17 procent.

– Det är en uppseendeväckande stor ökning och en framgång på en stark marknad. De fem föregående åren växte vi med i snitt nio procent. Vi ökar i alla kundsegment och ser ökade snittköp – man köper lite dyrare produkter men även fler. Vi har blivit bättre på att se vilka behov konsumenterna har, säger Niclas Eriksson.

Pandemin, som har gynnat hemelektronikhandeln, är en förklaring. Men även drivet i den tekniska utvecklingen.

– Produkterna som kunderna köper ska fungera i det digitala hemmet vilket kräver både tillbehör och kringutrustning. Det smarta hemmet etablerar sig extremt fort med bland annat övervakningsprodukter och smarta lås. 

Kategorivinnarna under året var videoutrustning och annat som är kopplat till arbetsplatsen hemma.

– Men även espressomaskiner, tv, gaming och kylprodukter har gått bra, säger Niclas Eriksson.

Störst var tillväxten online med hela 75 procent medan ökningen i varuhusen var tio procent.

Det enda minuset var Elgiganten Phonehouse som backade med åtta procent.

– Det är i gallerior och citystråk som handeln har lidit mest, så givetvis har även vi märkt av ett minskat kundflöde. Jag är ändå nöjd med att vi hållit det på en rimlig nivå. 

Rörelseresultatet ökade med 72 procent till 365 miljoner kronor vilket är en rekordnivå och ett avsevärt lyft jämfört med de fem föregående åren.

– Väldigt kraftfullt i en lågmarginalbransch. Vi har fått utdelning där vi har investerat mycket – som till exempel kök. Vi är ödmjuka för det här resultatet samtidigt som vi är glada för att att vårt arbete inom våra områden har gett resultat, säger Niclas Eriksson.

Där ingår också företagsförsäljning och tjänster som båda är viktiga tillväxtområden.

– Vi har byggt en avdelning i varuhusen, en shop in shop, för att ta hand om företagskunderna. Vi har också account managers som besöker företag i deras miljöer. Samtidigt har tjänster som installationer och rådgivning kopplat till hemmet tagit fart.

Vad är du mest nöjd med från året?

– Att vi under pandemin har gjort över 100 anpassningar och att vi hela tiden gör vårt yttersta med fokus på kunden och våra medarbetare. Allt vi gör ska ha en effekt på kund eller medarbetare och vi ska aldrig ta något för givet.

Elgiganten i siffror

Omsättning 20/21: 15 835 miljoner kronor (+17%)

Rörelseresultat (ebit) 20/21: 365 miljoner kronor (+72,2%) 

Snittköp 201/21: +14%

Tillväxt, tjänster: +18%

Kundklubbsmedlemmar: 2,7 miljoner

 

 

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Elgiganten

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News