Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Electra Gruppen tappade fart – när fler roade sig utanför hemmet

Publicerad: 16 november 2021, 09:23

Tre nya butiker anslöt sig till Elon Ljud & Bild under det tredje kvartalet.

Electra Gruppen, med kedjor som Elon Ljud & Bild samt EM Home, tappade omsättning under det tredje kvartalet. ”En lägre andel av konsumtionen har använts till kapitalvaror och hemelektronik”, konstaterar vd och koncernchef Anneli Sjöstedt.


Ämnen i artikeln:

ElectraElon Ljud & BildEM Home

Electra Gruppen omsatte 430 miljoner kronor netto under det trejdje kvartalet. 

– Människor började återigen söka sig ut i samhället för att bevista evenemang, besöka restauranger, göra resor och liknande aktiviteter som man tvingats avstå från under pandemin. En följd av detta har blivit att en lägre andel av konsumtionen har använts till kapitalvaror och hemelektronik, vilket för Electras del återspeglar sig i en lägre omsättning jämfört med föregående år, säger Anneli Sjöstedt i en kommentar. 

Tredje kvartalet 2020 omsatte koncernen 484,4 miljoner kronor. 

– Omsättningstalen för årets tredje kvartal är tillbaka på de nivåer vi hade 2019 som referens. Ackumulerat hittills i år når vi jämförbar omsättning mot förra året. Detta får anses som mycket bra i perspektivet av att jämförelsetalen är präglade av branschens positiva effekter av covid-19:s konsumtionsmönster under förra året, fortsätter hon. 

Electra Gruppen redovisar ett rörelseresultat på 9,1 miljoner kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med ett resultat på 8,9 miljoner kronor motsvarande period i fjol. 

Anneli Sjöstedt konstaterar i delårsrapporten att samarbetet med Elon fortgår och fördjupas. 

– Profileringen av Elon Ljud & Bild hos våra kedjeanslutna butiker och i vår marknadsföring får ett bra gensvar från kunderna och från entreprenörer som vill ansluta sig till koncepten, vilket under det tredje kvartalet har medfört att ytterligare tre nya butiker valt att ansluta sig till kedjan. 

Electra Gruppen ser också att EM Home gör framsteg. 

– Kedjans butiker uppvisar fortsatt ökad försäljning hittills i år jämfört med förra året. Det omtag och de vidtagna åtgärder som gjorts, i syfte att förändra och justera affärsmodellen samt organisationen kring möbelaffären, ger avsedd effekt men uppvisar ännu inte ett positivt resultat, säger Anneli Sjöstedt. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev