Finansiella rapporter
Efter vd-avhopp och konkurser – Odd Mollys ägare växer med lönsamhet: ”Överpresterat”
Publicerad: 26 augusti 2022, 11:30
Odd Mollys ägare växer och visar upp ett positivt resultat.
Foto: Daniel Norman
MBRS Groups ökar omsättningen efter turbulensen – och vänder röda siffror till svarta. ”Lyckats överprestera mot marknaden i stort”, säger tillförordnade vd:n Andreas Andrén.
Ämnen i artikeln:
Odd MollyMBRS Group omsatte 118 miljoner kronor under det andra kvartalet, vilket ska jämföras med en omsättningen på 86 miljoner kronor under samma period i fjol.
– Det är glädjande att få inleda mitt första kvartal som vd för MBRS Group med att presentera fantastiskt fina resultat för våra modevarumärken Odd Molly och Hunkydory, vilka lyckats överprestera mot marknaden i stort, säger Andreas Andrén i en kommentar.
Modevarumärkena redovisar en tillväxt på 27 procent i det andra kvartalet och når en omsättning på 76,1 miljoner kronor.
MBRS Group har två ben att stå på. Förutom Brands, där ovan nämnda varumärken ingår, handlar det om Fashion Tech (tidigare We are spindye).
Tillväxten sker med lönsamhet. Koncernen i redovisar ett rörelseresultat på 33,1 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 13,4 miljoner kronor andra kvartalet i fjol.
Modevarumärkena redovisar ett rörelseresultat på fyra miljoner kronor, en förbättring med 3,7 miljoner kronor.
– Den kraftiga resultatförbättringen i koncernen kan delvis härledas till dotterbolagens fina kvartalsresultat men är även en effekt av att Best of Brands Europe med dotterbolag försatts i konkurs. Det förklaras av att Best of Brands med dotterbolag vid konkurstillfället hade ett redovisningsmässigt negativt eget kapital vilket justerats med 52,3 miljoner kronor samt en justering av affärsområdets negativa resultat i kvartalet med 14,7 miljoner kronor, som i och med konkursen inte längre belastar koncernen och därför bidrar till en vinst, säger Andreas Andrén.
Det var efter branden i den fysiska butiken i Sickla som MBRS Group valde att ansöka om konkurs för bolaget. I delsårsrapporten avslöjar Andreas Andrén att Best of Brands fram till branden visade en tillväxt som låg över vad som var budgeterat.
LÄS OCKSÅ: Modeutmanarens vd kliver av efter knappt fyra månader – företrädaren tar över