Finansiella rapporter
Efter stora tappet – Icas vd öppnar för lågpriskedja: ”Diskussionen är intensiv”
Publicerad: 27 oktober 2022, 14:03
Ica-butikerna och vd Per Strömberg hade ett svagt kvartal jämfört med index och branschtvåan Axfood. Nu förs intensiva diskussioner inom Ica om att ha ett tydligt lågprisformat,
Foto: Pontus Edman
Ica tappade historiskt mycket till index tredje kvartalet. Kontringen kan bli ett tydligt lågprisformat inom Ica. ”Nu är diskussionen mer intensiv”, säger vd Per Strömberg.
Ica Gruppens delårsrapport för juli-september visar att Ica-butikerna hade svaga siffror jämfört med index för dagligvaruhandeln och framför allt huvudkonkurrenten Axfood.
Willys växte med hela 20 procent samma period i år jämfört med i fjol.
Per Strömberg konstaterar att konsumenterna har påverkats mycket i höst av den generella inflationen och högre priser på energi, räntor och mat.
– Minskad disponibel inkomst innebär att man har större prisfokus och gör en större del av inköpen hos lågprisaktörer. Det är en tydlig trend ute i Europa och gäller högsta grad på våra marknader i Sverige och i Baltikum.
Bakslaget gör att Per Strömberg och nya Ica Sverige-chefen Eric Lundberg signalerar en storoffensiv för att vinna tillbaka kunderna och göra dem mer köptrogna.
– Vi måste öka takten väsentligt för att lyfta fram prisvärde i alla Ica-butiker, säger Per Strömberg.
Willys och Lidl har i år fått sällskap i lågprishandeln i Sverige när Coop i relativt snabb takt konverterar butiker från formatet Coop till nya kedjan Xtra.
Ica drev tidigare Rimi i Sverige och har sedan dess valt bort ett renodlat lågprisformat för att ”erbjuda prisvärde” i de befintliga fyra profiler.
Enligt uppgifter till Dagligvarunytt kommer dock starka önskemål från olika delar av Ica-rörelsen om ett tydligt lågprisformat
– Det diskuteras alltid inom Ica och nu är den diskussionen mer intensiv.
Blir det ett lågprisformat inom Ica?
– Om det blir ett sådant kommer vi att kommunicera det, säger Per Strömberg till Dagligvarunytt.