Finansiella rapporter
Efter försäljningen av Åhléns – så gick det för Axel Johnson-koncernen under fjolåret
Publicerad: 17 mars 2023, 12:05
Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson.
Foto: Pressbild
Axel Johnson, med bolag som Axfood och Kicks i sitt stall, ökade omsättningen och stärkte resultatet under fjolåret. ”Ytterligare ett historiskt starkt år”, säger vd Mia Brunell Livfors.
Axel Johnson, ägarbolaget till bland annat Axfood och Kicks, redovisar en omsättning på 118,2 miljarder kronor för fjolåret. 2021 landade omsättningen på 94,7 miljarder kronor.
– Vi är stolta över att kunna summera ytterligare ett historiskt starkt år präglat av tillväxt, rekordresultat och fortsatt utveckling av våra verksamheter, säger Mia Brunell Livfors i en kommentar.
EBT-resultatet, exklusive goodwillavskrivningar, justeringar på tilläggsköpeskillingar, jämförelsestörande poster och avvecklad verksamhet, landade på 4 400 miljoner kronor (3 669 miljoner kronor).
– Vi såg återigen breda resultatförbättringar och allra störst avtryck gjorde utvecklingen i våra tre största dotterbolag, säger Mia Brunell Livfors.
Hon lyfter fram bland annat fram Willys succéår.
– På en dagligvarumarknad präglad av inflation, volymtapp och pressade marginaler har fler kunder än någonsin hittat till Willys kvalitativa lågpris-erbjudande.
I koncernen ingår också Dusin, Martin & Servera, Axel Johnson Internationel, Axsol och investeringsbolaget Novax.
Axel Johnson fortsätter att investera i förnyelse med digital kundupplevelse, ökad teknisk kapacitet och i automation av logistiken med syfte att öka effektiviteten och minska klimatavtrycken, berättar Mia Brunell Livfors.
– Det är också utifrån vår förnyelse som man bör förstå avyttringen av Åhléns, efter 34 år som ägare. Vi har fortsatt en mycket stark position inom skönhet, men i övrigt står inte B2C-sällanköpshandel i centrum när vi utvecklar Axel Johnson framåt, säger hon.