Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Efter ett år med högt och lågt – kökskedjan skruvar på receptet för att möta fler kunder på nätet

Publicerad: 20 juni 2022, 12:53

Försäljningen bubblade på bra för norska Kitch'n i fjol. Resultatmässigt blev det dock pannkaka. Med ett förstärkt kundteam och större lager satsar kedjan på tillväxt i flera kanaler.

Ämnen i artikeln:

KitchenCervera

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


Kökskedjan Kitch'n hade ett starkt försäljningsår 2021. Detta trots pandemin som fick kunder att i stor utsträckning undvika den fysiska handeln. Detta parerade kedjan genom att satsa hårdare på e-handeln som utökats med ett större sortiment och som vägde upp försäljningstappet i de fysiska butikerna.

Nettoomsättningen uppgick till 180,0 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 161,4 miljoner kronor året före. 

Resultatmässigt gick det desto sämre och rörelseförlusten landade på -13,6 miljoner kronor, jämfört med - 4,8 miljoner kronor år 2020.

I årsredovisningen skriver man att Kitch'n ser ett fortsatt förändrat kundbeteende till förmån för e-handeln. Under 2021 har därför nya satsningar gjorts för att förbättra kundupplevelsen på nätet, däribland ett utökat kundcenter och större lagerkapacitet.

Kitch’n ägs av norska Home Brands Holding som förut hette Kibord. Förra sommaren köpte de även konkurrenten Cervera som nu ingår i samma koncern. 

I dag driver kedjan 25 butiker samt e-handel i Sverige, men utesluter inte att öppna fler butiker i framtiden.

Market söker kedjans vd Odd Sverre Arnøy för en kommentar.

LÄS MER: Efter förvärvet: Här är planen för Cervera och Kitchen i Sverige 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev