måndag29 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Efter att ha klått branschen sätter Kesko Sveriges vd ribban högt för året: ”Offensiv plan”

Publicerad: 3 februari 2022, 09:36

Endre Espeseht, vd för Kesko Sverige. Foto: David Lagerlöf

Kesko Sverige, med byggkedjorna K-rauta och K-bygg, växte mer än branschen i fjol. Nu satsar bolaget framåt. ”Vi har en offensiv plan och planerar att växa organiskt och via förvärv”, säger vd Endre Espeseth.

Ämnen i artikeln:

K-rauta

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


LÄS MER: Kesko växer tvåsiffrigt i Sverige: ”Vi har fortsatt ambitiösa mål”

Kesko Sverige, med verksamheterna K-rauta, K-bygg och Onninen, växte med 15 procent i fjol – och överträffade därmed branschen. 

Enligt Byggmaterialindex växte bygghandeln med 11,7 procent 2021. 

Kesko förbättrades dessutom rörelseresultatet, från 162 miljoner kronor 2020 till 309 miljoner kronor 2021. 

– Förra året var ett bra år för oss på många sätt. Vi har de senaste tre åren haft en tydlig strategi och målsättning som våra duktiga medarbetare jobbar mot dagligen. Resultatet av det arbetet kan vi se nu. Under förra året kunde vi se en ökad försäljning framförallt mot proffsbyggarna, vilket tyder på att investeringsviljan har varit stor. Vi har även en stark ägare i ryggen som vågar satsa och investera. Kesko har en tydlig strategi: att växa i Norden, och där är Sverige en viktig marknad, säger Endre Espeseth i en kommentar. 

Kesko Sverige skriver i pressmeddelandet att samtliga tre varumärken bidrog till tillväxten. 

Endre Espeseth har höga förhoppningar för 2022. 

– Vi har en offensiv plan och planerar att växa organiskt och via förvärv. Förvärven av Byggarnas Partner och Kungälvs Trävaruaktiebolag sätter K-Bygg på kartan i Stockholm och Göteborg – två marknader där vi ska växa och ta marknadsandelar. Vi har fortsatt fokus på att utveckla e-handeln, våra logistiktjänster och sortiment för att ge kunden ännu bättre service och valmöjligheter, säger han. 

LÄS MER: Tronskifte i bygghandeln – efter extrema tillväxtåret 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev