Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

E-handlaren växte kraftigt – men ökade kostnader slog mot resultatet

Publicerad: 28 april 2022, 06:36

Boozt ökade försäljningen med 25,2 procent under första kvartalet.

Boozt växte med över 25 procent under fest första kvartalet. ”Vår verksamhet utvecklas väl”, säger vd Hermann Haraldsson i en kommentar. Däremot gick e-handlaren med förlust.


Ämnen i artikeln:

Boozt

Boozt omsatte 1 424 miljoner kronor under det första kvartalet, en tillväxt på 25,2 procent. 

– Vår verksamhet utvecklas väl och vi lyckades ta betydande marknadsandelar under första kvartalet. Den nordiska varuhusstrategin fortsätter att utvecklas väl och med en stark balansräkning är vi välpositionerade för att fortsätta denna resa. Jag är glad över att vi kan återupprepa vår prognos för 2022 i en marknad präglad av en ökad osäkerhet och tilltagande marknadsutmaningar avseende konsumentsentiment och inflationstryck, vilket påverkar vår kostnadsbas, säger Hermann Haraldsson i en kommentar. 

Boozt redovisar en rörelseförlust på 4,8 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 58,3 miljoner kronor första kvartalet 2020. 

Resultatet påverkade bland annat negativt av högre kostnader på grund av hög sjunkfrånvaro i januari och februari som en följd av covid-19. 

Dessutom påverkades resultatet av ökade bränslepriser vilket ledde till högre driftskostnader i slutet av kvartalet. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Boozt

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev