Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

E-handelsatsningen en viktig kugge när mediekoncernen gjorde rekordår

Publicerad: 15 mars 2022, 08:48

2021 var ett rekordår för Egmont. Koncernens e-handelsbolag ökade omsättningen med cirka 20 procent.


Ämnen i artikeln:

Royal DesignOutnorthBagaren och KockenJollyroom

Egmontkoncernen ökade omsättningen med 4,9 miljarder kronor till 21 miljarder kronor förra året. 

Resultatet före skatt uppgick till 2,5 miljarder kronor, justerat för engångsvinster var det 1,7 miljarder kronor. Det är en fördubbling mot 2020. 

– Jag är mycket nöjd med 2021 när det gäller intäkter, vinst och strategisk utveckling. Vi skördar frukterna av Egmonts strategi att fokusera på starkt innehåll och bygga tillväxtföretag som baseras på att folk streamar mer, spelar mer och handlar mer online, säger koncernchef Steffen Kragh i en kommentar. 

Förutom att Egmont driver mediaverksamhet har koncernen också blivit en storspelare inom e-handel. 

2021 förvärvades Royal Design Group. Sedan tidigare fanns Fjellsport, Outnorth, Skittfiske, Bagaren och Kocken, Med24, Nicehari, Garnius och Jollyroom i Egmonts portfölj. 

Tillsammans hade bolagen en organisk tillväxt på cirka 20 procent. 

Intäkterna från verksamheten, som inkluderar icke-konsoliderade intäkter i minoritetsägda bolag, var 7,7 miljarder kronor. Året innan var motsvarande siffra 5,6 miljarder kronor. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev