Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Digital medvind för Björn Borg: ”Mycket stark tillväxt för vår egen e-handel”

Publicerad: 18 november 2022, 08:21

Sportmodemärket Björn Borg redovisar en ökad omsättning för det tredje kvartalet. Extra bra fart var det på den egna e-handeln. ”Även i utmanande tider går det att skapa starka resultat”, säger vd Henrik Bunge.

Ämnen i artikeln:

Björn Borg

Mikael Sydner

mikael.sydner@bonniernews.se


Omsättningen under perioden (juli-september) ökade med 3,5 procent till 248,6 miljoner kronor. Den egna e-handeln ökade med 28 procent samtidigt som bolaget märkte ett tapp hos flera externa e-handlare.

– Med årets tre första kvartal till handlingarna kan jag konstatera att vi valutaneutralt aldrig varit mer lönsamma eller omsatt mer, säger Henrik Bunge i rapporten.

Rörelseresultatet sjönk från 52,4 till 30,6 miljoner kronor, dels på grund av valutaeffekter, dels engångskostnader.

– Valutaförändringar är en av de utmaningar vi som team behöver hantera. Förutom väldigt ofördelaktig USD-valutakurs så präglas kvartalet fortsatt av stigande inflation och en orolig omvärld.

Henrik Bunge konstaterar vidare att allt det som händer i världen kommer få en stor påverkan på konsumtionen.

– För vår del finns det så klart anledning till försiktighet, men vi vet att vår största kategori, underkläder för män, är mindre konjunkturkänslig än andra kategorier. Vidare ser vi att priserna på råvaror har stabiliserats och att fraktpriserna främst drivet av lägre containerkostnader nu går ner. Vi har en stark tro på vår affär men vi har också stor ödmjukhet inför en orolig framtid, säger han.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev