Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Desenios besvikelse – tappar organisk tillväxt under andra kvartalet

Publicerad: 18 augusti 2021, 06:21

Fredrik Palm, vd för Desenio.

En oväntat stor öppningseffekt och tuffa jämförelsetal ledde till minskad organisk tillväxt för Desenio under andra kvartalet. Samtidigt ökade den totala försäljningen. ”Koncernens utveckling under andra halvan av andra kvartalet var en besvikelse”, säger vd Fredrik Palm.


Ämnen i artikeln:

DesenioEkonomi

Desenio hade en försäljning på 266,2 miljoner kronor under andra kvartalet 2021. Det motsvarar en ökning om 5,3 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den organiska tillväxten minskade dock med 28,3 procent. 

Rörelseresultatet för andra kvartalet uppgick till 19,3 miljoner kronor, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 7,2 procent. Motsvarande siffra föregående år var 76 miljoner kronor.  

– Koncernens utveckling under andra halvan av andra kvartalet var en besvikelse, men vi är övertygade om att avmattningen, som förklaras av tuffa jämförelsetal i kombination med oväntat långtgående effekter av att samhällen öppnar upp igen, var tillfällig, säger vd Fredrik Palm i en kommentar. 

Efter en oväntad avmattning i juni kom Desenio med en vinstvarning och skrev ned målen för 2021. Redan i delårsrapporten för första kvartalet varnade Desenio för en negativ organisk tillväxt på grund av tuffa jämförelsetal och lättade restriktioner. 

– Som vi kommunicerade i vår market update den 8 juli påverkades försäljningsutvecklingen under kvartalets avslutande fem veckor av en större säsongsvariation än normalt, som en följd av lättnader av Covid-19

Under första halvåret omsatte bolaget 668,3 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning med 55 procent mot föregående år då omsättningen uppgick till 431,1 miljoner kronor. Den organiska nettoomsättningenstillväxten var 8,2 procent under första halvåret 2021. På halvårsbasis uppgick rörelseresultatet till 86,7 miljoner kronor jämfört med 105,1 miljoner kronor under föregående år.

Under juli 2021 ökade nettoomsättningen preliminärt med sex procent och uppgick till 70 miljoner kronor. Den organiska tillväxten minskade med 22 procent. 

– Således påverkades försäljningen i juli fortfarande klart negativt av lättade restriktioner. Från den andra veckan i augusti är den positiva försäljningstrenden betydligt starkare än i juli. 

Under första halvan av augusti har bolaget en positiv organisk tillväxt och bolaget uppger att de ser ut att vara på väg mot ett mer normalt konsumentbeteende. 

– Vi är övertygade om att det ”nya normala” shoppingbeteendet efter pandemin – när de marknadsfluktuationer som orsakats av Covid-19-relaterade restriktioner och lättnader av dessa ligger bakom oss – kommer att gynna Desenio Groups fortsatta tillväxt, säger Fredrik Palm.

 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DesenioEkonomi

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News